Jeden z mieszkańców wniósł skargę bezczynność rady gminy polegającą na niepodjęciu uchwały dotyczącej zmiany nazwy urzędowej części miejscowości.
WSA przypomniał, iż skuteczne wniesienie skargi w trybie art. 101a ustawy o samorządzie gminnym jest możliwe wówczas gdy po pierwsze - zaskarżona bezczynność organu gminy dotyczy czynności ze sfery administracji publicznej nakazanych temu organowi prawem, po drugie narusza interes prawny lub uprawnienie skarżącego, a po trzecie - musi być poprzedzone wezwaniem do usunięcia naruszenia prawa.
Sąd wyjaśnił, iż rada gminy nie jest organem właściwym w sprawie zmiany urzędowych nazw miejscowości i ich części.
Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>
Zgodnie bowiem z ustawą z dnia 29 sierpnia 2003 r. o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych (Dz. U. Nr 166, poz. 1612) urzędowe nazwy ustala, zmienia lub znosi, w drodze rozporządzenia, minister właściwy do spraw administracji publicznej na wniosek rady gminy, na której obszarze jest położona miejscowość.
Ustawa nie nakłada jednak na radę gminy obowiązku wystąpienia do ministra z wnioskiem o zmianę nazwy miejscowości lub jej części.
Jedynym obowiązkiem rady gminy jest jedynie przeprowadzenie w tej sprawie konsultacji z mieszkańcami tej miejscowości. W rozpatrywanej sprawie takie konsultacje zostały przeprowadzone podczas zebrania wiejskiego. W wyniku przeprowadzonego głosowania większość obecnych na zebraniu osób opowiedziała się przeciwko zmianie nazwy części miejscowości.
W ocenie sądu rada gminy nie miała więc obowiązku podejmowania uchwały w sprawie zmiany nazwy urzędowej części miejscowości, tym bardziej, że nie była do tego uprawniona.
Na podstawie:
Postanowienie WSA w Krakowie z 20 kwietnia 2016 r., sygn. akt III SAB/Kr 25/16, nieprawomocne