Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Bezrobotna mieszkanka gminy zwróciła się do miejskiego ośrodka pomocy społecznej o przyznanie obiadów dla niej oraz dla męża i syna.
Mimo spełnienia przez rodzinę wnioskodawczyni kryterium dochodowego, burmistrz odmówił przyznania świadczenia.
Organ wyjaśnił, iż rodzina sama zrezygnowała z gorących posiłków z uwagi na stan zdrowia. Ponadto członkowie rodziny otrzymują pomoc żywnościową z Kuchni św. Brata Alberta oraz dostaje suchy prowiant z banku żywności w ramach programu "PEAD". Dodatkowo rodzina pobiera świadczenia pieniężne z pomocy społecznej, za które może dokupić niezbędne produkty spożywcze.
Kobieta odwołała się do sądu administracyjnego. W skardze tłumaczyła, że z uwagi na swój stan zdrowia powinna odżywiać się dietetycznie, a tego nie zapewnia jej otrzymywana pomoc.
WSA nie przyznał racji skarżącej.
Sąd nie kwestionował, że kobieta znajduje się w trudnej sytuacji materialnej i że od wielu lat korzysta ze wsparcia z pomocy społecznej.
Jednak zdaniem sądu kobieta ma zapewnioną możliwość posiłków. Dotąd korzystała z Kuchni św. Brata Alberta, gdzie pobierała wysokokaloryczną zupę do naczyń na trzy osoby. Wspiera ją również różnymi artykułami żywnościowymi bank żywności.
Sąd uznał, iż rodzina wnioskodawczyni może przygotowywać posiłki samodzielnie, zwłaszcza że jej członkowie nie pracują. Oprócz produktów spożywczych rodzina wnioskodawczyni otrzymuje również świadczenia pieniężne z opieki społecznej, pozwalające na dokupienie brakujących produktów, potrzebnych do przygotowania dietetycznych obiadów.
Wyrok WSA w Krakowie z 21 października 2014 r., sygn. akt III SA/Kr 1150/13, nieprawomocny
Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.