Prokurator złożył skargę na uchwałę rady miasta dotyczącej ustalania regulaminu targowiska miejskiego.


Z zapisu uchwały wynikało, iż opłatę targową pobierają inkasenci wyznaczeni przez zarządzającego targowiskiem - przedsiębiorstwo usług komunalnych.

Natomiast ustawa o podatkach i opłatach lokalnych wskazuje na konieczność zindywidualizowania inkasentów bezpośrednio w uchwale, poprzez wyznaczenie/określenie z imienia i nazwiska osoby fizycznej lub nazwy - w odniesieniu do osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, aby nie budziło wątpliwości na kogo obowiązek ten został nałożony.

W odwołaniu gmina argumentowała, iż uchwała wyznaczająca inkasenta powinna oznaczać go w sposób niebudzący wątpliwości, na kogo został nałożony ten obowiązek. Jednak inkasentów nie należy wyznaczać imiennie, gdyż uchwała stanowiłaby wówczas swoistą formę decyzji administracyjnej, a jest ona przecież aktem prawa miejscowego.


Zdaniem WSA prokurator słusznie wskazał, że realizacja uprawnień rady gminy w zakresie określenia inkasentów powinna nastąpić w uchwale w sposób na tyle precyzyjny, aby nie było wątpliwości na kogo ten obowiązek został nałożony.

Tymczasem w regulaminie ograniczono się jedynie do stwierdzenia, że opłatę targową pobierają inkasenci wyznaczeni przez zarządzającego posiadający identyfikatory, którzy obowiązani są do wydawania biletów opłaty targowej według ustalonego wzoru.

Z treści takiego zapisu nie wynika więc, kto faktycznie jest inkasentem, bowiem brak w nim określenia cech pozwalających na jego dostateczne zindywidualizowanie – uznał sąd.
 


 

Na podstawie:
Wyrok WSA w Olsztynie z 5 marca 2015 r., sygn. akt II SA/Ol 79/15, nieprawomocny