Rada gminy podjęła uchwałę dotyczącą trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych szkół, niepublicznych przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego prowadzonych na terenie gminy.
Jeden z podmiotów prowadzących przedszkole niepubliczne zaskarżył uchwałę do sądu administracyjnego. Uznał bowiem, iż uzależnianie wypłaty dotacji od złożenia aktualnej liczby uczniów należy uznać za naruszenie prawa.
WSA uznał skargę za zasadną.
Sąd przypomniał, iż zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( tj. Dz. U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.) jedyną przesłanką udzielenia dotacji jest złożenie wniosku, w którym organ prowadzący przedszkole poda organowi właściwemu do udzielenia dotacji planowaną liczbę uczniów nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji.
Zatem uzależnianie wypłaty dotacji bądź przekazania na rachunek bankowy przedszkola jednej z 12 części dotacji od złożenia jakichkolwiek dodatkowych dokumentów, w tym aktualnej liczby uczniów należy uznać za naruszenie ustawy.
Obowiązek złożenia informacji o aktualnej liczbie uczniów nie może być traktowany jako odrębna od rozwiązań ustawowych podstawa przydzielenia dotacji.
Gmina nie ma możliwości wstrzymania wypłaty należnej dotacji w przypadku nie przekazania przez podmiot prowadzący wymaganej informacji o aktualnej liczbie uczniów.
Wypłata dotacji musi być w takim wypadku analizowana na podstawie dotychczasowych znanych i udostępnionych gminie danych o liczbie uczniów lub planowanej liczbie uczniów z wniosku o udzielenie dotacji, ale co najistotniejsze, nie może być uzależniona od złożenia jakiegokolwiek dodatkowego dokumentu ponad te, które są wymagane przez przepisy powszechnie obowiązującego prawa.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Poznaniu z 18 grudnia 2015 r., sygn. akt I SA/Po 873/15, nieprawomocny