Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Rada gminy uchwaliła regulamin dotyczący utrzymania czystości i porządku. W jednym z zapisów rada zobowiązała właścicieli nieruchomości do uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż ich posesji.
Zdaniem prokuratora uchwała stanowiła powtórzenie i nieuprawnioną modyfikację art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz. U. z 2012 r., poz. 391).
WSA zgodził się z prokuratorem. Przypomniał, iż regulamin w gminach może wprowadzać obowiązek uprzątania przez właściciela nieruchomości śniegu i lodu jedynie z części nieruchomości służących do użytku publicznego.
Natomiast obowiązek uprzątnięcia chodnika został uregulowany w ustawie o utrzymaniu porządku i czystości w gminach. Z ustawy wynika, iż właściciele posesji są zobowiązani do uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż ich nieruchomości. Z tego obowiązku właściciele są zwolnieni, jeśli na chodniku jest zorganizowany płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych – przypomniał WSA.
Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach za chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości.
Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Poznaniu z 22 stycznia 2014 r., sygn. akt IV SA/Po 792/13