Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Zarząd ekologicznego związku gmin wymierzył przedsiębiorstwu gospodarki komunalnej i mieszkaniowej karę za nie przekazanie odpadów do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych.
SKO uchyliło rozstrzygnięcie i przekazało sprawę organowi I instancji.
Takie rozstrzygnięcie z kolei zaskarżył do WSA ekologiczny związek gmin.
WSA zwrócił uwagę, iż włączenie organów samorządowych do systemu organów administracji publicznej, prowadzących postępowanie w konkretnej sprawie, znacznie ogranicza zakres ich uprawnień procesowych.
Zdaniem sądu, ekologiczny związek gmin nie posiadał legitymacji do wniesienia skargi do sądu administracyjnego na decyzję organu odwoławczego.
Doprowadziłoby to do sytuacji, w której stronami postępowania byłyby dwa organy administracji publicznej orzekające w jednej sprawie, czyli zarząd ekologicznego związku gmin, który wydał decyzję w I instancji i SKO – organ II instancji.
Natomiast spór między nimi sprowadzałby się bowiem do różnego stanowiska co do prawidłowości poszczególnych decyzji.
WSA podkreślił, iż dopuszczenie możliwości wniesienia skargi przez organ, który wydał rozstrzygnięcie w sprawie, nadawałoby mu dwojakie uprawnienia.
Z jednej strony uprawnienia władcze w zakresie rozstrzygnięcia, z drugiej uprawnienia strony, która poprzez wniesienie skargi kwestionuje takie rozstrzygnięcie – wyjaśnił sąd.
Na podstawie:
Postanowienie WSA w Kielcach z 23 września 2014 r., sygn. akt II SA/Ke 695/14
Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.