Burmistrz miasta wystąpił do wojewody o wygaszenie mandatu radnego ze względu na naruszenie przez niego zakazu prowadzenia działalności gospodarczej.
Wojewoda zwrócił się o wyjaśnienie do rady miasta. Przewodniczący rady miasta poinformował wojewodę, iż rada nie dopatrzyła się podstaw do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego.
Wojewoda odpowiadając burmistrzowi poinformował go, iż po ponownej analizie dokumentów oraz wobec niejednolitego orzecznictwa sądów administracyjnych orzekających w sprawach o podobnym stanie faktycznym i prawnym, odstąpił od wydania zarządzenia zastępczego stwierdzającego wygaśnięcie mandatu radnego.
Burmistrz wniósł skargę na bezczynność wojewody.
WSA przypomniał, iż jedynie wojewoda jako organ nadzoru może zdecydować o wydaniu zarządzenia zastępczego.
Kontroli sądowej z powodu niezgodności z prawem podlegają tylko rozstrzygnięcia organu nadzoru.
Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>
Zakres właściwości rzeczowej sądów administracyjnych sprowadza się do kontrolowania rozstrzygnięć organów samorządu terytorialnego i terenowych organów administracji rządowej, nie zaś na wymuszaniu przez sąd wydawania określonych rozstrzygnięć.
Nie istnieje bowiem żaden przepis prawa, który uprawniałby podmiot do żądania wydania zarządzenia zastępczego i jednocześnie rodziłby po stronie wojewody obowiązek przeprowadzenia w tym przedmiocie postępowania zakończonego takim zarządzeniem – wyjaśnił sąd.
Brak reakcji organu nadzoru na pisma zawierające żądanie podjęcia działań w trybie nadzoru nie jest bezczynnością organu uzasadniającą dopuszczalność wniesienia skargi do sądu administracyjnego.
Na podstawie:
Postanowienie WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 20 maja 2016 r., sygn. akt II SAB/Go 38/16, nieprawomocne