Do gminy wpłynął wniosek jednego z mieszkańców o przekazanie mu kserokopii arkuszy organizacyjnych wszystkich placówek oświatowych w gminie.
Burmistrz odmówił udostępnienia żądanych informacji z uwagi na zawarte w nich dane osobowe nauczycieli.
Organ podkreślił, że nawet po dokonaniu anonimizacji, możliwe jest na podstawie pozostałych danych przypisanie określonych godzin do określonego nauczyciela (np. w szkole uczy tylko jeden nauczyciel języka niemieckiego, jeden nauczyciel angielskiego itp.).
Mężczyzna wniósł skargę do sądu administracyjnego.
WSA zgodził się ze skarżącym, iż burmistrz nie miał racji twierdząc, że ustawa o ochronie danych osobowych obliguje go do nieujawniania danych personalnych a także informacji o kwalifikacjach nauczycieli.
Wprawdzie prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy, ograniczenie to nie dotyczy jednak informacji o osobach pełniących funkcje publiczne.
Zdaniem sądu nauczyciel uczący w szkole publicznej i realizujący podstawowy cel szkolnictwa publicznego, wynikający z Konstytucji RP i ustawy o systemie oświaty oraz będący de facto pracownikiem samorządowym pełni zadania funkcjonariusza publicznego.
Zatem wniosek o udostępnienie arkuszy organizacyjnych wraz z danymi osobowymi nauczycieli i informacją o kwalifikacjach nauczycieli dotyczył tej materii, którą reguluje ustawa o dostępie do informacji publicznej, a burmistrz był zobowiązany do rozstrzygnięcia wniosku – podkreślił sąd.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Łodzi z 17 czerwca 2015 r., sygn. akt II SAB/Łd 55/15, nieprawomocny