Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Rada gminy obniżyła burmistrzowi wynagrodzenie.
Uchwałę zaskarżyła burmistrz gminy. Wskazała na brak uzasadnienia podjętej decyzji, co jej zdaniem naruszyło zasadę zaufania do władzy publicznej.
W odpowiedzi organ wyjaśnił, iż ocena, czy zachodzą okoliczności wskazujące na zmianę wysokości wynagrodzenia pozostają w uznaniu rady.
Burmistrz zaskarżyła uchwałę do sądu administracyjnego.
WSA rozpatrując sprawę zwrócił uwagę, iż burmistrz jako pracownik samorządowy pozostaje w stosunku pracy, tyle że nie jest to stosunek pracy nawiązany na podstawie umowy o pracę, ale na podstawie wyboru.
To w ramach tego stosunku pracy, a nie stosunku administracyjnego, otrzymuje on wynagrodzenie.
Sąd przypomniał, iż sprawy ze stosunku pracy, w tym sprawy wynagrodzenia nie należą do spraw z zakresu administracji publicznej i dlatego WSA nie ma kompetencji do kontrolowania uchwały rady gminy obniżającej wynagrodzenia wójta.
Zatem prawidłowość ustalenia wysokości wynagrodzenia podlega kontroli sądu powszechnego – uznał WSA.
Na podstawie:
Postanowienie WSA w Warszawie z 6 maja 2014 r., sygn. akt VIII SA/Wa 338/14, nieprawomocne
Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.