Rada Gminy Gietrzwałd ustaliła logo gminy i hasło promujące gminę „Gietrzwałd Gmina pełna cudów”, a w załączniku do uchwały określiła zasady ich używania.

W uchwale rada zapisała, że logo i hasło są własnością gminy Gietrzwałd. Mogą one być używane wyłącznie przez organy i jednostki organizacyjne gminy, a przez inne podmioty - po wcześniejszym uzyskaniu pisemnej zgody wójta. Zastrzegła, że logo i hasło można używać tylko zgodnie ze wzorem graficznym określonym w uchwale oraz niedopuszczalna jest w szczególności ingerencja w czcionkę, proporcję i kolorystykę. Hasło może być edytowane wyłącznie na potrzeby druków Urzędu Gminy Gietrzwałd. 

Rada określając zasady udzielania zgody oraz zasady używania logo i hasła wskazała, że wójt prowadził będzie rejestr podmiotów używających logo i hasła.

Logo to też symbol gminy

Wojewoda warmińsko-mazurski stwierdził, że rada gminy na podstawie art. 18 ust. 1 i ust. 2 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 1978 r. o odznakach i mundurach ma kompetencję do uchwalenia zarówno własnego logo jak również hasła promocyjnego gminy. Z uwagi na prawną tożsamość symboli gminy, jakimi są jej herb i logo rada ma prawo do decydowania „w sprawach” nie tylko herbu (co wynika wyraźnie z art. 18 ust. 2 pkt 13 ustawy o samorządzie gminnym), ale także logo.

Organ nadzoru wskazał, że o ile logo gminy (podobnie jak herb), jako indywidualizujące jednostkę samorządu terytorialnego, stanowiące utwór w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, może być uznane za symbol gminy i stanowić dobro osobiste gminy. O tyle, waloru takiego nie można przypisać hasłu promocyjnemu. Hasło takie nie stanowi jej dobra osobistego.
 

Szukasz więcej informacji dotyczących samorządu?
Poznaj LEX Administracja >>
Zdobądź wiedzę, dzięki której Twoja praca stanie się łatwiejsza

Uchwała nie może regulować własności logo i hasła

Rada gminy nie posiada więc kompetencji, aby w treści uchwały rozstrzygać o prawach własności do logo i hasła, gdyż w przypadku logo, będącego dobrem osobistym gminy, kwestię tę regulują przepisy kodeksu cywilnego oraz przepisy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych

W przypadku hasła promującego gminę brak jest podstaw do przesądzenia praw własności w akcie prawa miejscowego, który stanowiąc prawo powszechnie obowiązujące na obszarze danej gminy, wprowadzić może normę niezgodną z aktami wyższego rzędu i obowiązującym porządkiem prawnym. 

Wojewoda wskazał, że z treści uchwały wynika, że intencją rady gminy było uniemożliwienie używania hasła inaczej, aniżeli zgodnie ze wzorem, stanowiącym załącznik do uchwały. Tym samym rada utanowiła w istocie zakaz posługiwania się przez podmioty zewnętrzne, które nie uzyskały zezwolenia wójta sentencją „Gietrzwałd Gmina pełna cudów”, w jakiejkolwiek formie graficznej. Do takiego działania rada nie była upoważniona.

Hasło promocyjne jak znak towarowy 

Wojewoda podniósł, że hasło promocyjne, nie stanowiąc dobra osobistego gminy, może być jednak postrzegane jako znak towarowy. Znak towarowy zarejestrowany, podlega przepisom ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności. Znak towarowy niezarejestrowany, może podlegać ochronie na podstawie przepisów dotyczących przeciwdziałania nieuczciwej konkurencji. Tych powszechnie obowiązujących regulacji prawnych, nie może zastępować uchwała rady gminy, w której ustalone zostaną zasady korzystania z hasła promującego. 

Rozstrzygnięcie nadzorcze z 28 czerwca 2018 nr PN.4131.226.2018