Okres 90 dni przedłużał się po wniesieniu wniosku o pobyt czasowy lub uzyskaniu stosownej wizy najpóźniej w ostatnim dniu ich legalnego pobytu w Polsce.

14 sierpnia 2024 r. na rządowej stronie internetowej (www.gov.pl) poinformowano o ograniczeniu ruchu bezwizowego dla obywateli Kolumbii. W rezultacie już od następnego dnia - od 15 sierpnia – Kolumbijczycy wjeżdżający na terytorium Polski w celu wykonywania pracy muszą mieć wizy.

 

MSZ: Celem jest ograniczenie nieprawidłowości

Ministerstwo Spraw Zagranicznych wyjaśnia, że decyzję podjął minister spraw zagranicznych na wniosek ministra spraw wewnętrznych i administracji. Celem jest ograniczenie nieprawidłowości.

- Do tej pory Polska nie skorzystała z możliwości wyłączenia ruchu bezwizowego dla obywateli Kolumbii w przypadku zarobkowego celu podróży. Jednak w związku z drastycznym wzrostem liczby wniosków o udzielenie zezwolenia na pracę dla obywateli tego kraju, licznymi przypadkami naruszeń przez nich zasad ruchu bezwizowego, oraz odnotowanymi przypadkami łamania podstawowych praw pracowniczych w odniesieniu do obywateli Kolumbii świadczących w Polsce pracę, podjęto decyzję o wprowadzeniu obowiązku wizowego dla obywateli Kolumbii udających się do Polski w celach zarobkowych. Procedura wizowa zwiększa kontrolę nad procesami migracyjnymi i pozwala na ograniczenie występowania patologicznych zjawisk, takich jak wyzysk cudzoziemskich pracowników i inne współczesne formy niewolnictwa – wyjaśnia MSZ.

MSZ powołuje się na art. 3 ust. 2 umowy między Unią Europejską a Republiką Kolumbii dotyczącej zniesienia wiz krótkoterminowych, sporządzonej w Brukseli 2 grudnia 2015 roku (Dz.U.UE.L.2015.333.3). Zgodnie z tym przepisem, ruch bezwizowy nie ma zastosowania do osób podróżujących w celu prowadzenia działalności zarobkowej; w przypadku tej kategorii osób każde państwo członkowskie Schengen, w tym również Polska, może indywidualnie podjąć decyzję o nałożeniu obowiązku wizowego na obywateli Kolumbii.

Z kolei art. 6 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1806 z 14 listopada 2018 r. wymienia państwa trzecie, których obywatele muszą posiadać wizy podczas przekraczania granic zewnętrznych, oraz te, których obywatele są zwolnieni z tego wymogu.

W oparciu o te przepisy z dniem 15 sierpnia 2024 r. został wprowadzony wyjątek od zwolnienia z obowiązku wizowego wobec obywateli Kolumbii udających się do Polski w celu wykonywania pracy.

Zgodnie z art. 12 ww. rozporządzenia PE i Rady (UE) 2018/1806, o wprowadzeniu tego wyjątku została poinformowana Komisja Europejska.

Zobacz w LEX: Obowiązek stosowania przepisów ustawy - Prawo konsularne w postępowaniu odwoławczym przed konsulem RP w sprawie odmowy wydania wizy Schengen obywatelowi państwa trzeciego. Glosa do wyroku NSA z dnia 18 grudnia 2019 r., II OSK 2380/19 > >

 

Nowość
Założenia nauki administracji
-20%
Nowość

Joanna Smarż, Sławomir Fundowicz, Paweł Śwital

Sprawdź  

Cena promocyjna: 199.2 zł

|

Cena regularna: 249 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 174.3 zł


Obowiązek wizowy a delegacja ustawowa

Jak wskazuje Marta Szurek, radca prawny, menedżer w zespole Global Mobility Services w KPMG w Polsce, umowa zawarta między Unią Europejską a Kolumbią rzeczywiście przewiduje uprawnienie państw członkowskich do nakładania obowiązku wizowego dla obywateli Kolumbii przyjeżdżających w celach zarobkowych. - Do tego jednak potrzebna jest delegacja ustawowa, której obecnie nie ma w polskich przepisach – mówi.

Zgodnie z art. 7 Konstytucji RP organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. Art. 87 Konstytucji stanowi, że źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia. Jednocześnie, zgodnie z art. 88 Konstytucji RP, warunkiem wejścia w życie ustaw czy rozporządzeń jest ich ogłoszenie. Dodatkowo, jak stanowi art. 92 Konstytucji RP, rozporządzenia są wydawane przez organy wskazane w Konstytucji, na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie i w celu jej wykonania. Upoważnienie powinno określać organ właściwy do wydania rozporządzenia i zakres spraw przekazanych do uregulowania oraz wytyczne dotyczące treści aktu.

Z kolei art. 93 Konstytucji stanowi, że uchwały Rady Ministrów oraz zarządzenia prezesa Rady Ministrów i ministrów mają charakter wewnętrzny i obowiązują tylko jednostki organizacyjnie podległe organowi wydającemu te akty. Zarządzenia są wydawane tylko na podstawie ustawy. Nie mogą one stanowić podstawy decyzji wobec obywateli, osób prawnych oraz innych podmiotów.

- W mojej ocenie wprowadzenie obowiązku wizowego dla obywateli Kolumbii ingeruje zarówno w wolności konstytucyjne obywateli Kolumbii przebywających pod jurysdykcją RP, które zostały im przyznane w oparciu o art. 37 Konstytucji RP, jak i wolności konstytucyjne przedsiębiorców, które zostały im przyznane w oparciu o art. 20 Konstytucji RP. Tymczasem zarówno ograniczenie wolności cudzoziemców, jak i przedsiębiorców, zgodnie z Konstytucją możliwe jest jedynie w drodze ustawy (odpowiednio art. 37 ust. 2 oraz art. 22 Konstytucji RP) – mówi Marta Szurek.

Zobacz w LEX: Wniosek o wydanie wizy krajowej > >

 

Będzie regulacja dostępu cudzoziemców do rynku pracy

- Co ciekawe, na stronie RCL znajduje się projekt ustawy o dostępie cudzoziemców do rynku pracy, który zawiera delegację dla ministra pracy do określania, w drodze rozporządzenia, wykazu państw, których obywatele posiadający zezwolenie na pracę nie są uprawnieni do wykonywania pracy w czasie pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach ruchu bezwizowego. Właśnie do tego artykułu swoje uwagi zgłosił minister spraw zagranicznych, co wskazuje, że ma on wiedzę, że obecnie norma pozwalająca na ograniczenie przez niego ruchu bezwizowego nie obowiązuje i że takie ograniczanie nie należy do jego kompetencji - dodaje Marta Szurek. 

Projekt ma na celu: uszczelnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, ograniczenie występujących nadużyć, pełną elektronizację postępowań, zmniejszenie zaległości w załatwianiu spraw przez urzędy oraz integrację cudzoziemców.

W czwartek, 17 października, na stronie KPRM opublikowano strategię migracyjną na lata 2025-2030, zgodnie z którą Polska będzie dążyła do zmiany ogólnego podejścia do ochrony krajowej i międzynarodowej dla cudzoziemców, m.in. na poziomie Unii Europejskiej, i wypracuje nowy model udzielania takiej ochrony.

 

Zaskoczenie dla przedsiębiorców 

Wprowadzenie obowiązku wizowego zaskoczyło przedsiębiorców. 

- Nie negując uprawnień rządu do podejmowania decyzji w sprawie zasad wjazdu cudzoziemców do Polski, negatywnie oceniamy sposób wprowadzenia i ogłoszenia tej zmiany. Nałożenie na obywateli Kolumbii podróżujących do Polski w celu podjęcia pracy obowiązku posiadania wizy nie było przedmiotem wcześniejszej komunikacji, konsultacji ze środowiskiem pracodawców. W praktyce z dnia na dzień podejmowana jest decyzja, która wpływa na prowadzone przez przedsiębiorców procesy, jak i w niekorzystnej sytuacji stawia obywateli Kolumbii, którzy już kupili bilety do Polski i nagle się dowiedzieli o braku możliwości przyjazdu w ramach ruchu bezwizowego - mówi Nadia Winiarska, ekspertka ds. zatrudnienia w Departamencie Pracy Konfederacji Lewiatan. 

Czytaj również: Nowa wersja projektu ustawy o e-doręczeniach nie rozwiewa wątpliwości samorządów

Sprawdź w LEX: Zatrudnianie cudzoziemców spoza UE - oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy > >