W dniu 31 grudnia 2013 roku w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej zostały ogłoszone dwa kluczowe dla rynku zamówień publicznych rozporządzenia. Jedno z nich dotyczy kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej (tj. rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2013 roku w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej (Dz. U. z 2013 r. poz. 1735), drugie określa średni kurs złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych (tj. rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2013 roku w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych (Dz. U. 2013 r. poz. 1692).
Pierwsze rozporządzenie, które określa progi, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej, zostało wydane
na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z późn. zm.), zgodnie z którym, Prezes Rady Ministrów określa w drodze rozporządzenia kwoty wartości zamówień oraz konkursów od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej, mając na względzie obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa Unii Europejskiej.
Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2013 roku w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej (Dz. U. z 2013 r. poz. 1735) przewiduje cztery rodzaje kwot wartości zamówień na dostawy lub usługi w zależności od rodzaju zamawiającego, tj.:
- 134 000 euro (poprzednio 130 000 euro) w stosunku do zamawiających z sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, z wyłączeniem uczelni publicznych, państwowych instytucji kultury, państwowych instytucji filmowych, jednostek samorządu terytorialnego oraz ich związków, jednostek sektora finansów publicznych,
dla których organem założycielskim lub nadzorującym jest jednostka samorządu terytorialnego, a także udzielanych przez zamawiających będących państwowymi jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej;
- 207 000 euro (poprzednio 200 000 euro) w stosunku do innych zamawiających (z wyjątkiem zamawiających udzielających zamówień sektorowych i zamówień w dziedzinach obronności
i bezpieczeństwa), np.: podmiotów prawa publicznego lub beneficjentów środków publicznych, w tym środków unijnych;
- 414 000 euro (poprzednio 400 000 euro) w stosunku do zamawiających udzielających zamówień sektorowych;
- 414 000 euro (poprzednio 400 000 euro) w stosunku do zamawiających udzielających zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa.
Kwota wartości zamówień na roboty budowlane została określona w wysokości 5 186 000 euro (poprzednio 5 000 000 euro). Nie jest ona uzależniona od rodzaju zamawiających.
Nowe rozporządzenie zawiera również trzy rodzaje kwot wartości konkursów w zależności
od rodzaju zamawiającego, tj.:
- 1 34 000 euro (poprzednio 130 000 euro) w stosunku do zamawiających z sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, z wyłączeniem uczelni publicznych, państwowych instytucji kultury, państwowych instytucji filmowych, jednostek samorządu terytorialnego oraz ich związków, jednostek sektora finansów publicznych,
dla których organem założycielskim lub nadzorującym jest jednostka samorządu terytorialnego, a także udzielanych przez zamawiających będących państwowymi jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej;
- 414 000 euro (poprzednio 400 000 euro) w stosunku do zamawiających udzielających zamówień sektorowych;
- 207 000 euro (poprzednio 200 000 euro) w stosunku do pozostałych zamawiających.
Wskazane w rozporządzeniu kwoty zostały określone w wysokości wynikającej
z rozporządzenia Komisji (UE) nr 1336/2013 z dnia 13 grudnia 2013 roku zmieniającego dyrektywy:
- 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 roku w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy
i usługi (Dz. Urz. UE L 134 z 30.04.2004, str. 114, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 7, str. 132);
- 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 roku koordynującej procedury udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych (Dz. Urz. UE L 134 z 30.04.2004, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 7, str. 19);
- 2009/81/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 lipca 2009 roku w sprawie koordynacji procedur udzielania niektórych zamówień na roboty budowlane, dostawy i usługi przez instytucje lub podmioty zamawiające w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa
i zmieniającej dyrektywy 2004/17/WE i 2004/18/WE (Dz. Urz. UE L 216 z 20.08.2009,
str. 76, z późn. zm.).
Wprowadzone rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2013 roku
w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej (Dz. U. z 2013 r. poz. 1735) nowe progi stosowania procedur przewidzianych w ustawie Prawo zamówień publicznych mają zastosowanie do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego ogłaszanych
od dnia 1 stycznia 2014 roku.
Drugie rozporządzenie, które określa średni kurs złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych, zostało wydane na podstawie
art. 35 ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z późn. zm.), zgodnie z którym, Prezes Rady Ministrów co najmniej raz na dwa lata określa w drodze rozporządzenia średni kurs złotego w stosunku do euro stanowiący podstawę przeliczania wartości zamówień, z uwzględnieniem ogłoszonych przez Komisję Europejską w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej równowartości progów stosowania procedur udzielania zamówień.
Zgodnie z § 1. rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2013 roku
w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych (Dz. U. 2013 r. poz. 1692) kurs złotego w stosunku do euro wynosi 4, 2249 (poprzednio 4, 0196).
Wskazana w rozporządzeniu wysokość kursu złotego w stosunku do euro została określona
na podstawie komunikatu Komisji (UE) opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 14 grudnia 2013 roku (Dz. Urz. UE C 336 z 14.12.2013, str. 1).
Analizując przedmiotowe zmiany można dojść do wniosku, że podwyższenie progów unijnych oraz średniego kursu złotego w stosunku do euro implikuje konsekwencje
dla przebiegu procedury udzielenia zamówień publicznych, m.in.: zwiększenie progów unijnych oraz średniego kursu złotego w stosunku do euro spowoduje, że większa ilość zamówień objęta będzie obowiązkiem publikacji ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych, co oznacza krótsze terminy prowadzenia procedury udzielenia zamówień publicznych.
Przydatne materiały:
Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2013 roku w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej (Dz. U. z 2013 r. poz. 1735) ,
Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2013 roku w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych (Dz. U. 2013 r. poz. 1692)