Sejmik przyjął przyszłoroczny budżet 23 głosami radnych rządzącej koalicji PO-PSL i opozycyjnego SLD. Od głosu wstrzymało się pięciu radnych PiS. Regionalny samorząd zaplanował dochody na poziomie 1 mld 129 mln zł. Wydatki oszacowano na 1 mld 237 zł, z czego 822 mln zł zostanie przeznaczone na inwestycje.
"Tak proinwestycyjnego budżetu jeszcze nie mieliśmy" – powiedział dziennikarzom marszałek woj. warmińsko-mazurskiego Jacek Protas. Jak dodał, zainwestowanie tych pieniędzy przyczyni się nie tylko do zmiany wizerunku, ale także do rozwoju gospodarczego regionu.
Warmia i Mazury przeznaczą na inwestycje 66 proc. wszystkich swoich wydatków, to o 150 mln zł więcej niż w tym roku. Jednocześnie o 30 mln ograniczono tzw. wydatki bieżące. Oszczędności dotkną też pracowników Urzędu Marszałkowskiego i podległych mu instytucji, dla których nie zaplanowano w przyszłym roku podwyżek.
Sięgający ponad 107 mln zł deficyt ma zostać pokryty kredytem z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Łączne prognozowane na koniec 2014 roku zadłużenie regionu to 374 mln, ale - jak przekonywał na sesji marszałek - już teraz wiadomo, że będzie ono niższe o 32 mln zł. W jego ocenie, sytuacja finansowa regionu jest stabilna i bezpieczna. Zadłużenie sięga 33,3 proc. dochodów, podczas gdy maksymalny ustawowy próg zadłużenia może wynieść 60 proc.
Artur Chojecki z PiS powiedział PAP, że radni tego klubu nie zagłosowali przeciwko budżetowi, bo ma on na celu dokończenie najważniejszych regionalnych inwestycji. Klub wstrzymał się jednak od głosu, ponieważ obawia się, że "jak co roku" części z nich nie uda się zrealizować.
"W budżecie pojawia się też podejrzanie dużo środków jak na rok wyborczy, które można przeznaczyć na kampanię" - stwierdził Chojecki. Jak wyjaśnił, chodzi m.in. o zwiększenie o 3 mln zł wydatków na promocję województwa.
Największą część przyszłorocznych inwestycji stanowią rozbudowy dróg wojewódzkich, na które przeznaczono 495 mln zł. Zmodernizowane zostaną odcinki dróg: nr 513 Orneta-Lidzbark Warmiński oraz Pasłęk-Orneta, nr 521 Susz-Iława, nr 541 Lubawa-Lidzbark, nr 544 Lidzbark-Działdowo, nr 545 Działdowo-Nidzica, nr 650 Srokowo-Stara Różanka i Srokowo-Węgorzewo-Banie Mazurskie, nr 591 Stara Różanka-Kętrzyn, a także droga nr 591 od granicy polsko-rosyjskiej przez Barciany i Kętrzyn do Mrągowa.
Jedną z najdroższych inwestycji będzie budowa internetowej Sieci Szerokopasmowej Polski Wschodniej, na którą w przyszłym roku przewidziano 118 mln zł. Region przeznaczy też 34 mln na realizację projektu Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej.
Zaplanowano kupno trzech nowych szynobusów za 4,6 mln zł na trasy obsługiwane przez Przewozy Regionalne. W związku z budową portu lotniczego w Szymanach o 2 mln zł zostaną podniesione udziały samorządu w odpowiedzialnej za tę inwestycję Spółce Warmia i Mazury.