Od 1 lipca załatwiając sprawę w gminie, nie będziemy musieli posługiwać się urzędowymi zaświadczeniami. Wystarczy złożenie oświadczenia.
Do założenia firmy, otrzymania świadczenia czy zasiłku nie będą już potrzebne urzędowe zaświadczenia. To skutek obowiązującej od 1 lipca ustawy z 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. Nr 106, poz. 622). Nowe rozwiązania będą obowiązywały zarówno przedsiębiorców, jak i zwykłych obywateli. Lista spraw, do których załatwienia potrzebne były zaświadczenia, zmniejszy się aż o 220 pozycji. Zaświadczenia z urzędu zostaną zastąpione oświadczeniami samych zainteresowanych. W większości przypadków będą one składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania. Nowe rozwiązania nie tylko zmniejszą kwoty wydawane na zaświadczenia, ale także skrócą czas załatwiania sprawy. Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego organ administracji publicznej nie może już żądać od zainteresowanego zaświadczenia ani oświadczenia na potwierdzenie faktów lub stanu prawnego, jeżeli znane są one mu z urzędu. Urzędnik nie ma prawa ich żądać wtedy, gdy może je ustalić na podstawie posiadanych ewidencji, rejestrów lub innych danych albo na podstawie rejestrów publicznych, które mają inne podmioty publiczne. Nowe przepisy umożliwiają też posługiwanie się w kontaktach z urzędem kopiami dokumentów zamiast oryginałami lub urzędowo poświadczonymi odpisami.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, 1 lipca 2011 r.
Opublikowano: http://www.samorzad.lex.pl