Zgodnie z § 9 ust. 2 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 12 listopada 2012 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu sporządzania planu urządzenia lasu, uproszczonego planu urządzenia lasu oraz inwentaryzacji stanu lasu (Dz. U. z 2012 r. poz. 1302), dokumentację UPUL sporządza się również w formie elektronicznej w postaci baz danych oraz map cyfrowych.
Czy starosta powinien odmówić zatwierdzenia UPUL lasu komunalnego sporządzonego przez gminę w związku z brakiem dokumentacji w postaci map cyfrowych? Jak postąpić w przypadku braku ww. dokumentacji?
Odpowiedź:
Postępowanie starosty zależy od tego, czy postępowanie zostało już wszczęte. Jeśli nie, to zastosowanie znajdzie art. 64 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 267) - dalej k.p.a., jeśli zaś postępowanie już trwa, to należy zastosować art. 50 k.p.a.
Uzasadnienie:
W pierwszym przypadku, należy wezwać gminę do uzupełnienia wniosku o zatwierdzenie UPUL i dołączenia do dokumentacji wersji elektronicznej, informując gminę, że niezastosowanie się do wezwania spowoduje pozostawienie bez rozpoznania wniosku.
Jeśli postępowanie zostało już wszczęte, należy zastosować tryb, o którym mowa w art. 50 k.p.a., wyznaczając termin do uzupełnienia braków, wyznaczając termin tego uzupełnienia.
Dopiero po uchylaniu się przez gminę od przedłożenia UPUL w formie elektronicznej (w postaci baz danych oraz map) można wydać decyzję odmowną.
Przepisy nie regulują terminu, w jakim wnioskodawca jest obowiązany dostarczyć dodatkowe informacje; termin ten jest wyznaczany wedle uznania organu. Jeżeli gmina nie przedłoży uzupełnienia w wyznaczonym terminie, należy ponownie wezwać ją do uzupełnienia. Dopiero gdy gmina uporczywie uchyla się od uzupełnienia dokumentacji, starosta jest uprawniony do odmowy zatwierdzenia UPUL. W wezwaniu starosta powinien poinformować gminę, że niewykonanie wezwania spowoduje odmowę zatwierdzenia UPUL.