Do starosty zwrócił się przedstawiciel zakładu posiadającego zezwolenie na emisję gazów cieplarnianych z zapytaniem jak mają wyglądać nowe plany monitorowania CO2.
W rozmowie stwierdził ponadto, że w związku z opublikowaniem rozporządzeń KE w sprawie monitorowania, wszystkie zakłady "uczestniczące" w handlu emisjami muszą do końca sierpnia wystąpić z wnioskiem do starostów o zmianę tego planu.
Niestety nie znalazłem nigdzie takiej informacji, że zakłady posiadające ww. decyzje muszą wystąpić z wnioskiem o zmianę planu monitorowania ani informacji jak takie plany miałyby wyglądać.
Na jakiej podstawie zakłady te powinny występować do starosty o zmianę wydanych zezwoleń dotyczących zmiany planu monitorowania?
Gdzie znaleźć wytyczne jak mają wyglądać wspomniane plany monitorowania?
Odpowiedź:
Podstawą prawną obowiązku wystąpienia z wnioskiem o zmianę zezwolenia w przypadku zmiany przepisów określających sposób monitorowania wielkości emisji jest art. 44 ust. 1 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. z 2011 r. Nr 122, poz. 695) - dalej u.s.h.u.e.g.
Z uwagi na to, że aktualna zmiana przepisów dotyczących monitorowania wielkości emisji ma formę prawną rozporządzenia Komisji Europejskiej, tj. aktu obowiązującego wprost i bezpośrednio w porządku prawnym każdego państwa członkowskiego, wytycznych dotyczących zawartości planów monitorowania dostarczają przepisy tego właśnie rozporządzenia.@page_break@
Uzasadnienie:
Przepisy u.s.h.u.e.g. nakładają na prowadzących instalacje obowiązek wystąpienia z wnioskiem o zmianę zezwolenia, między innymi w przypadku zmiany przepisów określających sposób monitorowania wielkości emisji (art. 44 ust. 1 pkt 4 u.s.h.u.e.g.).
W okresie rozliczeniowym rozpoczynającym się 1 stycznia 2013 r. sposób monitorowania i raportowania wielkości emisji gazów cieplarnianych będzie regulowało Rozporządzenie Komisji (UE) nr 601/2012 z dnia 21 czerwca 2012 r. w sprawie monitorowania i raportowania w zakresie emisji gazów cieplarnianych zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz. UE L 181/30 z 12.07.2012 r.) – dalej rozporządzenie 601/2012. Przepisy rozporządzenia 601/2012 wchodzą w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (co nastąpiło 12 lipca 2012 r.), jednak jego przepisy stosuje się od dnia 1 stycznia 2013 r.
Przepis art. 44 ust. 2 u.s.h.u.e.g. wskazuje również, że prowadzący instalację jest obowiązany wystąpić z wnioskiem o zmianę zezwolenia w terminie 30 dni od dnia wystąpienia zmiany. Zmianą jest w tym przypadku wejście w życie nowych przepisów dotyczących monitorowania (1 sierpnia 2012 r.) a termin 30 dni, o którym mowa w przepisie upływa właśnie z końcem sierpnia br.
Warto przy okazji zwrócić uwagę na charakter prawny nowych przepisów dotyczących monitorowania wielkości emisji przyjętych w formie rozporządzenia 601/2012. Rozporządzenia unijne obowiązują bezpośrednio, to znaczy, że nie jest tu wymagana, jak ma to miejsce w przypadku unijnych dyrektyw, transpozycja zawartych w rozporządzeniach norm prawa do krajowych porządków prawnych ani inne dodatkowe działania legislacyjne. Rozporządzenia te z chwilą wejścia w życie obowiązują w każdym państwie członkowskim UE i mają bezpośrednią moc wiążącą. Rozporządzenia UE bezpośrednio nadają obywatelom Unii prawa i nakładają na nich obowiązki.
Każde rozporządzenie opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE staje się częścią krajowego porządku prawnego każdego z państw członkowskich.
Bezpośrednia skuteczność rozporządzenia oznacza między innymi, iż ma ono zastosowanie zarówno w stosunkach państwo i jego organy - jednostka, jak i w relacjach pomiędzy poszczególnymi jednostkami. W związku z tym przepisy nowego rozporządzenia 601/2012 będą bezpośrednią podstawą prawną czynności podejmowanych przez organy administracji publicznej (np. starostów i marszałków) dokonujących oceny przedkładanych przez prowadzących instalacje planów monitorowania wielkości emisji.
Na koniec warto jeszcze zauważyć, że wymagania w zakresie monitorowania wielkości emisji określone w nowym rozporządzeniu 601/2012 stosuje się od początku kolejnego okresu rozliczeniowego. Zmianie zezwolenia w zakresie sposobu monitorowania wielkości emisji na podstawie rozporządzenia 601/2012 powinna zatem towarzyszyć wzmianka, że wymagania te będą obowiązywały prowadzących instalacje od dnia 1 stycznia 2013 r.