W celu uniknięcia niepotrzebnych powtórzeń i zachowania należytej przejrzystości, po omówieniu wynagrodzenia pracowników samorządowych, zatrudnionych na podstawie umowy o pracę omówione zostaną wyłącznie te składniki wynagrodzenia pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie powołania i wyboru, które zostały uregulowane odmiennie.

Pracownicy samorządowi zatrudnieni na podstawie umowy o pracę

Zgodnie z art. 36 ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2008 r., Nr 223, poz. 1458, ze późn. zm. – zwanej dalej ustawą o pracownikach samorządowych) pracownikowi samorządowemu przysługuje wynagrodzenie stosowne do zajmowanego stanowiska oraz posiadanych kwalifikacji zawodowych. Art. 36 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych stanowi, że obligatoryjnymi składnikami wynagrodzenia pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę są: wynagrodzenie zasadnicze, dodatkowe wynagrodzenie roczne, dodatek za wieloletnią pracę, nagroda jubileuszowa oraz jednorazowa odprawa w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy.

Pracodawca nie może odmówić przyznania ww. składników wynagrodzenia, jeżeli spełnione zostaną wszystkie przesłanki do ich przyznania. Natomiast fakultatywnymi składnikami wynagrodzenia pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę są: dodatkowe wynagrodzenie prowizyjne za osobiste wykonywanie czynności z zakresu egzekucji administracyjnej należności pieniężnych, dodatek funkcyjny oraz dodatek specjalny z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań. Przepisy ustawy o pracownikach samorządowych przewidują również możliwość przyznania pracownikom samorządowym zatrudnionym na podstawie umowy o prace nagród za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej. Nagrody te nie są składnikiem wynagrodzenia za pracę w rozumieniu przepisów prawa pracy, zalicza się je natomiast do świadczeń pieniężnych związanych z zatrudnieniem, bowiem nie stanowią obowiązkowego świadczenia wzajemnego pracodawcy za świadczoną przez pracownika samorządowego pracę.


Załącznik nr 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 roku w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1050, z późn. zm. - zwane dalej rozporządzeniem w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych) zawiera tabele minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę (dla pracowników zatrudnionych w urzędach marszałkowskich, starostwach powiatowych, urzędach gmin oraz biurach (ich odpowiednikach) [cześć A]; oraz dla pozostałych pracowników samorządowych [część B]).


Część A tabeli wskazuje na 22 kategorie zaszeregowania z rozpiętością kwotowych stawek wynagrodzenia zasadniczego od 1 100 zł do 3 000 zł. Przykładowo, minimalnym miesięczny poziom wynagrodzenia zasadniczego:
• młodszego referenta, referenta prawno – administracyjnego oraz referenta prawnego ustanowiono na poziomie 1 300 zł (kategoria VIII);
• referenta oraz samodzielnego referenta ustanowiono na poziomie 1350 zł (kategoria IX);
• specjalisty, podinspektora ustanowiono na poziomie 1 400 zł (kategoria X);
• starszego specjalisty ustanowiono na poziomie 1 450 zł (kategoria XI);
• głównego specjalisty oraz inspektora ustanowiono na poziomie 1 500 zł (kategoria XII);
• kierownika referatu (jednostki równorzędnej), pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych, zastępcy naczelnika (kierownika, dyrektora) wydziału (biura, departamentu) (jednostki równorzędnej) ustanowiono na poziomie 1 600 zł (kategoria XIII);
• naczelnika (kierownika, dyrektora) wydziału (biura, departamentu (jednostki równorzędnej) ustanowiono na poziomie 1 800 zł (kategoria XV);
• sekretarza gminy, sekretarza powiatu ustanowiono na poziomie 2 000 zł (kategoria XVII);
• sekretarza m.st. Warszawy, sekretarza województwa, sekretarza miasta (miasta na prawach powiatu) liczącego powyżej 300 tys. mieszkańców ustanowiono na poziomie 2 600 zł (kategoria XX).

Natomiast część B tabeli wskazuje na 19 kategorii zaszeregowania z rozpiętością kwotowych stawek wynagrodzenia zasadniczego od 1 100 zł do 1 700 zł. Gwoli przykładu, minimalnym miesięczny poziom wynagrodzenia zasadniczego:
• referenta ustanowiono na poziomie 1 180 zł (kategoria V);
• starszego referenta ustanowiono na poziomie 1 200 zł (kategoria VI);
• samodzielnego referenta ustanowiono na poziomie 1 220 zł (kategoria VII);
• specjalisty ustanowiono na poziomie 1240 zł (kategoria VIII)
• inspektora, starszego inspektora ustanowiono na poziomie 1 260 zł (kategoria IX);
• zastępcy: naczelnika (kierownika) wydziału (działu, zespołu, pracowni, samodzielnego referatu, samodzielnej sekcji, laboratorium, placówki specjalistycznej i innej komórki organizacyjnej), kierownika zespołu oraz starszego specjalisty ustanowiono na poziomie 1 280 zł (kategoria X);
• naczelnika (kierownika) wydziału (działu, zespołu, pracowni, samodzielnego referatu, samodzielnej sekcji, laboratorium, placówki specjalistycznej i innej komórki organizacyjnej) oraz głównego specjalisty ustanowiono na poziomie 1 350 zł (kategoria XII);
• zastępcy dyrektora (kierownika) jednostki ustanowiono na poziomie 1 600 zł (kategoria XVII);
• dyrektora (kierownika) jednostki, naczelnika ustanowiono na poziomie 1 700 zł (kategoria XIX).

Ponadto na podstawie art. 39 ust. 1 pkt 2 ustawy o pracownikach samorządowych pracodawca samorządowy ma obowiązek określenia w regulaminie wynagradzania szczegółowych warunków wynagrodzania, w tym maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych w oparciu o umowę o pracę.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że ustawa o pracownikach samorządowych i wydane na jej podstawie rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych wprowadzają decentralizację systemu określania płac dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Szereg kwestii związanych z wynagrodzeniami, które były regulowane w rozporządzeniach wydanych na podstawie poprzednio obowiązującej ustawy z dnia 22 marca 1990 roku o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1593, z późn. zm.), zostało przekazanych do ustalenia przez pracodawców samorządowych. Powyższe rozwiązanie należy uznać za nietrafne, bowiem pracodawcom samorządowym pozostawia się niemal całkowitą dowolność kształtowania sfery wynagradzania pracowników samorządowych, co w konsekwencji prowadzi do nieuzasadnionego zróżnicowania stawek wynagrodzenia pracowników samorządowych zajmujących te same stanowiska w poszczególnych obszarach Polski.


Obok wynagrodzenia zasadniczego pracownikom samorządowym przysługuje prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego (potocznie nazywanego ,,trzynastką”). Uprawnienie do ,,trzynastki” dla pracowników samorządowych wynika z ustawy z dnia 12 grudnia 1997 roku o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz. U. z 2013 r., poz. 1144.). Zgodnie z ustawą, pracownik samorządowy nabywa prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego w pełnej wysokości po przepracowaniu u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego. Wynagrodzenie roczne w pełnej wysokości jest należne, jeżeli dany pracownik samorządowy przepracował cały rok kalendarzowy, lub też w mniejszej wysokości - jeżeli okres ten wynosi co najmniej 6 miesięcy (lub mniej, w szczególnych przypadkach, określonych w ustawie). Należy podkreślić, że dodatkowe wynagrodzenie roczne nie jest przywilejem pracownika (jak wskazał Trybunał Konstytucyjny uzasadnieniu do wyroku z dnia 21 lutego 2006 r., K 1/05, OTK-A 2006, nr 2, poz. 18), ale jego prawem wynikającym z przepisów ustawy i podlega ochronie na takich samych zasadach, jak wynagrodzenie zasadnicze.

Czytaj też: Prawo do diety rekompensuje radnemu brak wynagrodzenia

Pracownikom samorządowym zatrudnionym na podstawie umowy o pracę przysługują różnego rodzaju dodatki, tj.:
dodatek za wieloletnią pracę, który przysługuje po 5 latach pracy w wysokości wynoszącej 5% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. Dodatek ten wzrasta o 1% za każdy dalszy rok pracy, aż do osiągnięcia 20% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. Dodatek za wieloletnią pracę przysługuje pracownikowi samorządowemu za dni, za które otrzymuje wynagrodzenie, oraz za dni nieobecności w pracy z powodu niezdolności do pracy wskutek choroby albo konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, za które pracownik otrzymuje z tego tytułu zasiłek z ubezpieczenia społecznego (art. 38 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych);
dodatkowe wynagrodzenie prowizyjne za osobiste wykonywanie czynności z zakresu egzekucji administracyjnej należności pieniężnych, które jest obliczane od bezpośrednio ściągniętej kwoty należności pieniężnych, objętych jednym tytułem wykonawczym. Nie może ono jednak przekraczać dwukrotnej wysokości najniższego wynagrodzenia zasadniczego. Szczegółowe warunki przyznawania wynagrodzenia prowizyjnego oraz jego wysokości określa pracodawca samorządowy w regulaminie wynagradzania (§ 5 pkt 1 rozporządzania w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych);
dodatek funkcyjny, który ma rekompensować szerszy zakres odpowiedzialności przypisanej pracownikom samorządowym, którzy z reguły odpowiadają nie tylko za wyniki własnej pracy, ale także za wyniki pracy innych pracowników samorządowych. Warunki przyznawania i sposób przyznawania dodatku funkcyjnego określa pracodawca samorządowy w regulaminie wynagradzania (art. 39 ust. 2 pkt 2 ustawy o pracownikach samorządowych);
• dodatek specjalny z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań. Dodatek ten przyznaje się na czas określony, a w indywidualnych przypadkach, także na czas nieokreślony. Wysokość oraz warunki przyznawania dodatku specjalnego określa pracodawca samorządowy w regulaminie wynagradzania (art. 36 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych).


Pracownikom samorządowym zatrudnionych na podstawie umowy o pracę może być przyznana również:
nagroda za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej. Art. 39 ust. 2 pkt 1 ustawy o pracownikach samorządowych stanowi, że pracodawca samorządowy określa szczegółowe warunków przyznawania nagród pieniężnych w regulaminie wynagradzania. Niemniej jednak, w doktrynie przyjmuje się, że podstawą przyznania nagrody nie może być tylko sumienne i staranne wykonywanie obowiązków pracowniczych, ale praca wykraczająca ponad standardowe wykonywanie tych obowiązków. Przyznanie nagrody bez zaistnienia przesłanki "szczególnych osiągnięć w pracy zawodowej" traktuje się jako działanie bezprawne;
nagroda jubileuszowa, której podstawę obliczenia stanowi wynagrodzenie przysługujące pracownikowi samorządowemu w dniu nabycia prawa do nagrody, a jeżeli dla pracownika jest to korzystniejsze - wynagrodzenie przysługujące w dniu jej wypłaty. Zgodnie z art. 38 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych nagroda jubileuszowa przysługuje w wysokości: po 20 latach pracy - 75 % wynagrodzenia miesięcznego; po 25 latach pracy - 100 % wynagrodzenia miesięcznego; po 30 latach pracy - 150 % wynagrodzenia miesięcznego; po 35 latach pracy - 200 % wynagrodzenia miesięcznego; po 40 latach pracy - 300 % wynagrodzenia miesięcznego; po 45 latach pracy - 400 % wynagrodzenia miesięcznego;
jednorazowa odprawa w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy, która jest wypłacana w dniu ustania stosunku pracy. Zgodnie z art. 38 ust. 3 ustawy o pracownikach samorządowych odprawa przysługuje w wysokości: po 10 latach pracy - dwumiesięcznego wynagrodzenia; po 15 latach pracy - trzymiesięcznego wynagrodzenia; natomiast po 20 latach pracy - sześciomiesięcznego wynagrodzenia.@page_break@


Pracownicy samorządowi zatrudnieni na podstawie powołania

Obligatoryjnymi składnikami wynagrodzenia, pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie powołania są: wynagrodzenie zasadnicze, dodatkowe wynagrodzenie roczne, dodatek za wieloletnią pracę, nagroda jubileuszowa oraz jednorazowa odprawa w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy. Natomiast fakultatywnymi składnikami wynagrodzenia pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie powołania są: dodatek funkcyjny, dodatek specjalny z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań oraz nagroda za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej.

Załącznik nr 3 do rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych zawiera tabele stanowisk w urzędach gmin, miast (miast na prawach powiatu), w starostwach powiatowych, w urzędach marszałkowskim, na których stosunek pracy nawiązuje się na podstawie powołania. Tabela wskazuje wysokość maksymalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie powołania. Zgodnie z tabelą, maksymalny miesięczny poziom wynagrodzenia zasadniczego:
• zastępcy prezydenta m.st. Warszawy, skarbnika m.st. Warszawy (głównego księgowego budżetu m.st. Warszawy), skarbnika (głównego księgowego budżetu) miasta (miasta na prawach powiatu) liczącego powyżej 300 tys. mieszkańców, skarbnika województwa (głównego księgowego budżetu województwa) w województwie liczącym powyżej 2 mln mieszkańców ustanowiono na poziomie 6 000 zł;
• zastępcy prezydenta miasta (miasta na prawach powiatu) liczącego powyżej 300 tys. mieszkańców, zastępcy prezydenta miasta (miasta na prawach powiatu), zastępcy wójta/burmistrza w gminie liczącej powyżej 100 tys. mieszkańców, skarbnika gminy (głównego księgowego budżetu) w gminach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców, skarbnika województwa (główny księgowy budżetu województwa) w województwie liczącym do 2 mln mieszkańców ustanowiono na poziomie 5 600 zł;
• zastępcy wójta/burmistrza w gminie liczącej powyżej 15 tys. do 100 tys. mieszkańców, skarbnika gminy (głównego księgowego budżetu) w gminach liczących powyżej 15 tys. do 100 tys. mieszkańców, skarbnika powiatu (głównego księgowego budżetu powiatu) w powiecie liczącym powyżej 120 tys. mieszkańców ustanowiono na poziomie 5 200 zł;
• zastępcy wójta/burmistrze w gminie liczącej do 15 tys. mieszkańców, skarbnika gminy (głównego księgowego budżetu) w gminach liczących do 15 tys. mieszkańców, skarbnika powiatu (głównego księgowego budżetu powiatu) w powiecie liczącym powyżej 60 tys. do 120 tys. mieszkańców ustanowiono na poziomie 4 800 zł;
• skarbnika powiatu (głównego księgowego budżetu powiatu) w powiecie liczącym do 60 tys. mieszkańców ustanowiono na poziomie 4 400 zł.

Załącznik nr 2 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych zawiera tabele stawek dodatku funkcyjnego dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie powołania. Tabela zawiera 9 stawek dodatku funkcyjnego. Dla poszczególnych stawek określono maksymalną wysokość dodatku funkcyjnego wyrażoną procentowo w stosunku do najniższego wynagrodzenia zasadniczego, czyli do kwoty 1 100 zł. Zgodnie z załącznikiem nr 2 rozporządzenia maksymalny poziom dodatku funkcyjnego:
• zastępcy prezydenta m.st. Warszawy, skarbnika m.st. Warszawy (głównego księgowego budżetu m.st. Warszawy), skarbnika (głównego księgowego budżetu) miasta (miasta na prawach powiatu) liczącego powyżej 300 tys. mieszkańców, skarbnika województwa (głównego księgowego budżetu województwa) w województwie liczącym powyżej 2 mln mieszkańców, zastępcy prezydenta miasta (miasta na prawach powiatu) liczącego powyżej 300 tys. mieszkańców, zastępcy prezydenta miasta (miasta na prawach powiatu) ustanowiono do 250 procent najniższego wynagrodzenia zasadniczego;
• zastępcy wójta/burmistrza w gminie liczącej powyżej 100 tys. mieszkańców, zastępcy wójta/burmistrze w gminie liczącej powyżej 15 tys. do 100 tys. mieszkańców, skarbnika gminy (głównego księgowego budżetu) w gminach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców, skarbnika gminy (głównego księgowego budżetu) w gminach liczących powyżej 15 tys. do 100 tys. mieszkańców, skarbnika powiatu (głównego księgowego budżetu powiatu) w powiecie liczącym powyżej 120 tys. mieszkańców, skarbnika województwa (główny księgowy budżetu województwa) w województwie liczącym do 2 mln mieszkańców ustanowiono do 200 procent najniższego wynagrodzenia zasadniczego;
• zastępcy wójta/burmistrza w gminie liczącej do 15 tys. mieszkańców, skarbnika gminy (głównego księgowego budżetu) w gminach liczących do 15 tys. mieszkańców, skarbnika powiatu (głównego księgowego budżetu powiatu) w powiecie liczącym powyżej 60 tys. do 120 tys. mieszkańców ustanowiono do 160 procent najniższego wynagrodzenia zasadniczego;
• skarbnika powiatu (głównego księgowego budżetu powiatu) w powiecie liczącym do 60 tys. mieszkańców ustanowiono do 140 procent najniższego wynagrodzenia zasadniczego.

Możliwość przyznania pracownikom samorządowym zatrudnionych na podstawie powołania dodatku specjalnego z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań jest kwestia niejednoznaczną. Artykuł 36 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych stanowi, że pracownikowi samorządowemu z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań może zostać przyznany dodatek specjalny. Z jednej strony użycie przez ustawodawcę ogólnego terminu ,,pracownik samorządowy” pozwala wyciągnąć wniosek, że świadczenie to może być przyznane zarówno pracownikowi zatrudnionemu w oparciu o umowę o pracę, jak również pracownikowi zatrudnionemu na podstawie powołania. Z drugiej jednak strony (w przeciwieństwie do pracowników zatrudnionych na podstawie umowy), ani przepisy ustawy, ani przepisy rozporządzenia płacowego nie wskazują warunków przyznania tego dodatku dla pracowników zatrudnionych na podstawie powołania. Art. 39 ust. 2 pkt 2 ustawy o pracownikach samorządowych wskazuje jedynie, że pracodawca w regulaminie wynagradzania może określić dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę warunki i sposób przyznawania dodatku specjalnego z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań. Nie można wykluczyć przyznania dodatku specjalnego z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań pracownikom zatrudnionych na podstawie powołania, ze względu na brak odesłania w ustawie do możliwości określenia warunków i sposobów przyznawania dodatku dla pracowników zatrudnionych na podstawie powołania.@page_break@


Pracownicy samorządowi zatrudnieni na podstawie wyboru

Obligatoryjnymi składnikami wynagrodzenia pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru są: wynagrodzenie zasadnicze, dodatkowe wynagrodzenie roczne, dodatek za wieloletnią pracę, nagroda jubileuszowa oraz jednorazowa odprawa w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy. Wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta), staroście oraz marszałkowi województwa przysługuje również dodatek specjalny. Natomiast fakultatywnymi składnikami wynagrodzenia pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie powołania są: dodatek funkcyjny, dodatek specjalny z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań.

Załącznik nr 3 do rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych zawiera tabele stanowisk w urzędzie gmin, miast (miast na prawach powiatu), w starostwach powiatowych, w urzędach marszałkowskich oraz pozostałych stanowisk w urzędach gmin, miast (miast na prawach powiatu), w starostwach powiatowych, w urzędach marszałkowskich, w biurach związków jednostek samorządu terytorialnego, na których stosunek pracy nawiązano na podstawie wyboru. W powyższych tabelach wynagrodzenie zasadnicze pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru określone zostało przeważnie widełkowo.


Gwoli przykładu, wynagrodzenie zasadnicze:
• prezydenta m.st. Warszawy ustanowiono na poziomie 6 500 zł;
• marszałka województwa w województwie liczącym powyżej 2 mln mieszkańców ustanowiono na poziomie 5 300 – 6 500 zł;
• marszałka województwa w województwie liczącym do 2 mln mieszkańców ustanowiono na poziomie 5 300 – 6 200 zł;
• prezydenta miasta (miasta na prawach powiatu) liczącego powyżej 300 tys. mieszkańców, prezydenta miasta (miasta na prawach powiatu) liczącego do 300 tys. mieszkańców, wójta/burmistrza w gminie liczącej powyżej 100 tys. mieszkańców, starosty w powiecie liczącym powyżej 120 tys. mieszkańców ustanowiono na poziomie 4 800 – 6 200 zł;
• wójta/burmistrza w gminie liczącej powyżej 15 tys. do 120 tys. mieszkańców, starosty w powiecie liczącym powyżej 60 tys. do 120 tys. mieszkańców ustanowiono na poziomie 4 500 – 6 000 zł;
• wójta/burmistrza w gminie liczącej do 15 tys. mieszkańców, starosty w powiecie liczącym do 60 tys. mieszkańców ustanowiono na poziomie 4 200 – 5 900 zł;
• wicemarszałka w województwie liczącym powyżej 2 mln mieszkańców ustanowiono na poziomie 2 400 – 6 000 zł;
• wicestarosta w powiecie liczącym powyżej 120 tys. mieszkańców, przewodniczącego zarządu związku ustanowiono na poziomie 2 400 - 5 600 zł.

Na marginesie należy zaznaczyć, że nowelizacja rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 2014 roku w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych dostosowała poziom wynagrodzenia pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru do wymogów, określonych w ustawie o pracownikach samorządowych. Zgodnie z założeniami ustawy o pracownikach samorządowych, maksymalna wysokość wynagrodzenie jest uzależniona od kwoty bazowej ustalonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 grudnia 1999 roku o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 110, poz. 1255, z późn. zm) i nie może ona przekroczyć siedmiokrotności tej kwoty bazowej. Kwota bazowa, o której mowa, wynosi w 2014 roku 1 766, 46 złotych. Oznacza to, że maksymalna wysokość miesięcznego wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na podstawie wyboru w roku 2014 może wynieść 12 365, 22 zł.
 
Czytaj też: Ile zarabia wójt?

Załącznik nr 3 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych zawiera również tabele stawek dodatku funkcyjnego dla stanowisk w urzędzie gmin, miast (miast na prawach powiatu), w starostwach powiatowych, w urzędach marszałkowskich, na których stosunek pracy nawiązano na podstawie wyboru. Gwoli przykładu, maksymalny poziom dodatku funkcyjnego:
• prezydenta m.st. Warszawy, prezydenta miasta (miasta na prawach powiatu) liczącego powyżej 300 tys. mieszkańców, marszałka województwa w województwie liczącym powyżej 2 mln mieszkańców, marszałka województwa w województwie liczącym do 2 mln mieszkańców ustanowiono na poziomie 2 500 zł;
• prezydenta miasta (miasta na prawach powiatu) liczącym do 300 tys. mieszkańców, wójta/burmistrza w gminie liczącej powyżej 100 tys. mieszkańców, wójta/burmistrza w gminie liczącej powyżej 15 tys. do 100 tys. mieszkańców, starosty w powiecie liczącym powyżej 120 tys. mieszkańców, starosty w powiecie liczącym powyżej 60 tys. do 120 tys. mieszkańców ustanowiono na poziomie 2 100 zł;
• wójta/burmistrza w gminie liczącej do 15 tys. mieszkańców, starosty w powiecie liczącym do 60 tys. mieszkańców ustanowiono na poziomie 1 900 zł.

Załącznik nr 2 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych zawiera tabele stawek dodatku funkcyjnego dla pozostałych stanowisk w urzędach gmin, miast (miast na prawach powiatu), w starostwach powiatowych, w urzędach marszałkowskich, w biurach związków jednostek samorządu terytorialnego, na których stosunek pracy nawiązano na podstawie wyboru. Tabela zawiera 9 stawek dodatku funkcyjnego. Dla poszczególnych stawek określono maksymalną wysokość dodatku funkcyjnego wyrażoną procentowo w stosunku do najniższego wynagrodzenia zasadniczego, czyli do kwoty 1 100 zł. Zgodnie z załącznikiem nr 2 rozporządzenia maksymalny poziom dodatku funkcyjnego:
• wicemarszałka w województwie liczącym powyżej 2 mln mieszkańców ustanowiono na poziomie do 250 procent najniższego wynagrodzenia zasadniczego;
• wicestarosty w powiecie liczącym powyżej 120 tys. mieszkańców, przewodniczącego zarządu związku ustanowiono na poziomie do 200 procent najniższego wynagrodzenia zasadniczego.
 

Paragraf 6 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych stanowi, że wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta), staroście oraz marszałkowi województwa przysługuje dodatek specjalny w kwocie wynoszącej co najmniej 20% i nieprzekraczającej 40% łącznie wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku funkcyjnego. A wyżej wymienionym pracownikom samorządowym, zatrudnionym w urzędach miasta stołecznego Warszawy, miast (na prawach powiatu) liczących powyżej 300 tys. mieszkańców przysługuje dodatek specjalny w kwocie nieprzekraczającej 50% łącznie wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku funkcyjnego.

Podsumowanie
Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że wynagrodzenie pracowników samorządowych jest świadczeniem niejednolitym. Składa się ono ze zmiennej liczby składników o różnych charakterze. Uzależnione jest nie tylko od stażu pracy (dodatek za wysługę lat), ale również od zajmowanego stanowiska czy pełnionej funkcji (dodatek funkcyjny). Niepokojącym zjawiskiem jest całkowita niemal decentralizacja uprawnienia do ustalania wysokości wynagrodzenia pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, zwłaszcza w zakresie wynagrodzeń zasadniczych, gdzie ustawodawca pozostawił wyłącznie przepisy, regulujące minimalne wynagrodzenie na poszczególnych stanowiskach. Należy spodziewać się w związku z tym znacznego rozwarstwienia siatki wynagrodzeń pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w poszczególnych obszarach Polski.