Jeden z rodziców wystąpił do dyrektora szkoły z prośbą o udzielenie zezwolenia na indywidualny tok nauki z języka angielskiego dla swojego syna. Dyrektor po uzyskaniu opinii rady pedagogicznej szkoły zezwolił na indywidualny program nauki. W następstwie pisma dyrektora wyrażającego zgodę na indywidualne nauczanie ucznia, powstał spór pomiędzy rodzicem, a dyrektorem szkoły co do formy i sposobu nauczania małoletniego, w tym ilości poświęconych godzin uczniowi indywidualnie przez nauczyciela.


WSA rozpatrując sprawę przypomniał, iż zgodnie z art. 66 ust. 1 ustawy o systemie oświaty , dyrektor szkoły, m.in. na wniosek rodziców, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i poradni psychologiczno – pedagogicznej, może zezwolić uczniowi na indywidualny program lub tok nauki oraz wyznaczyć nauczyciela – opiekuna. Zwrot "może zezwolić" oznacza uznaniowość decyzji. Odmowa udzielenia zezwolenia następuje w drodze decyzji administracyjnej. W trybie delegacji ustawowej – art. 66 ust. 2 zostało wydane rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19.12.2002 r. (Dz.U. nr 3, poz. 28), które normuje warunki i tryb udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizację indywidualnego programu lub toku nauki. Rozporządzenie nie zawiera obowiązku prowadzenia indywidualnych zajęć z uczniem w określonej ilości godzin, jak też nie umożliwia rodzicowi, składającemu wniosek o indywidualny tok nauczania narzucenia warunków, na jakich ma być prowadzone indywidualne nauczanie z jego dzieckiem.

WSA podkreślił, iż ani ustawa o systemie oświaty ani też rozporządzenie w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki, nie zawierają przepisu, który nakazywałby dyrektorowi szkoły wydanie zezwolenia na indywidualny tok nauki dziecka według indywidualnego programu, pod warunkiem uwzględnienia wszelkich propozycji rodzica w zakresie organizacji nauczania. Po udzieleniu zezwolenia na indywidualny tok nauki, rzeczą dyrektora szkoły, a nie rodzica pozostaje decydowanie o sposobie realizacji zezwolenia – podkreślił WSA.

Wyrok WSA w Białymstoku z 2 października 2012 r., sygn. akt II SA/Bk 515/12, nieprawomocny

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.)