Przepis zakwestionował Rzecznika Praw Obywatelskich, którego zdaniem narusza on zasadę przyzwoitej legislacji. Brak jest bowiem możliwości jego wykonania, gdyż wskaźników zmian cen nieruchomości nie można określić. W związku z powyższym, dokonywanie waloryzacji np. odszkodowań i rekompensat w oparciu o takie wskaźniki jest niemożliwe. Zakładane przez prawodawcę cele, jakie miały być osiągnięte przy wykorzystaniu wskaźników zmian cen nieruchomości, nie zostały w najmniejszym stopniu zrealizowane.
Zdaniem RPO, kwestionowany przepis narusza również zasadę zaufania obywatela do państwa i stanowionego przez nie prawa. Ustawodawcy nie wolno bowiem tworzyć norm pustych, ani też składać obietnic bez pokrycia. Skoro dla Prezesa GUS niewykonalne jest ogłoszenie takich wskaźników, to tym samym nie jest możliwe dokonywanie ich waloryzacji. Wywiązanie się kiedykolwiek ze złożonej przez prawodawcę obietnicy jest nierealne.
Źródło: www.trybunal.gov.pl, stan z dnia 20 lipca 2011 r.
Przydatne materiały:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z. Nr 78, poz. 483 ze zm.)
Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. 2010 r., Nr 102, poz. 651 ze zm.)
TK orzeknie o konstytucyjności wskaźników zmian cen nieruchomości
Dnia 21 lipca 2011 r. Trybunał Konstytucyjny orzeknie w sprawie K 23/08 dotyczącej zgodności art. 5ustawy o gospodarce nieruchomościamiz art. 2 Konstytucji.