Czy starosta powinien podpisać umowę z firmą, która usunie z drogi odpady z wypadków w związku z art. 101 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21) – dalej u.o.?
Czy starosta w ogóle ma obowiązek podpisać taką umowę?
Akt u.o. nie nakłada na starostę takiego obowiązku.
Jeśli tak, to na jakiej podstawie prawnej trzeba się oprzeć?
Jak powinna wyglądać procedura usuwania odpadów z drogi?
Odpowiedź:
Starosta powinien posiadać podpisaną umowę z firmami posiadającymi zezwolenie na transport i/lub magazynowanie odpadów na warunkach umożliwiających podjęcie w trybie natychmiastowym, przy zachowaniu całodobowej dyspozycyjności działań związanych z odebraniem odpadów z wypadków i ich transport do miejsca unieszkodliwiania.
Obowiązek zorganizowania przetargu na wyłonienie firmy, która będzie zajmowała się zagospodarowaniem odpadów z wypadków w sytuacji, gdy obowiązek ten spoczywa na staroście, w przypadkach wskazanych w art. 101 ust. 6 w zw. z art. 101 ust. 1 u.o. albo w przypadku konieczności zorganizowania zastępczego usunięcia odpadów z wypadków wynika z zasady, że gospodarowanie środkami publicznymi wymaga stosowania przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759, z późn. zm.) – dalej u.p.z.p.
Zamówienia muszą być dokonywane zgodnie z art. 44 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.) - dalej. u.f.p., tj. w sposób celowy i oszczędny z zachowaniem zasad: uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów; w sposób umożliwiający terminową realizację zadań; w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań. Zgodnie z art. 44 ust. 4 u.f.p., jednostki sektora finansów publicznych zawierają umowy, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane, na zasadach określonych w u.p.z.p., chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej.
Uzasadnienie:
Prawo zamówień publicznych zawiera jednak wyjątki od zasady konieczności stosowania trybu zamówień publicznych. Nie stosuje się go do zamówień i konkursów o niskiej wartości. Obecnie jest to 14 tys. euro. Dla zamówień nieprzekraczających takiej wartości (bez podatku od towarów i usług) nie trzeba przeprowadzać przetargów. Także i w tym przypadku starosta musi zawrzeć umowę na zagospodarowanie odpadów z wypadków, jeśli przyczyną powodującą obowiązek ich zagospodarowania jest konieczność ich natychmiastowego zagospodarowania ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia ludzi lub możliwość zaistnienia nieodwracalnych szkód w środowisku, a nie ma możliwości ustalenia sprawcy albo egzekucja jest bezskuteczna wobec sprawcy. Wtedy koszty gospodarowania odpadami z wypadków, z wyjątkiem odpadów z wypadków powodujących zanieczyszczenie morza, są pokrywane ze środków finansowych wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej na wniosek starosty.
Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.