Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.



Jedna z mieszkanek gminy wystąpiła do zakładu budynków komunalnych (ZBK) o rozwiązanie nieprawidłowej sytuacji dwóch lokali w kamienicy, z którego jeden jest zamieszkiwany przez jej rodzinę.

Kobieta wyjaśniła, iż mieszkańcy obu lokali posiadają jedno wspólne wejście z klatki schodowej i te same klucze, przy czym jeden z lokali nie ma łazienki ani wc i jest integralną częścią drugiego mieszkania. Sytuacja ta powoduje, że rodziny są od siebie uzależnione.


Mieszkanka zarzuciła, iż 4 lata temu została wpisana wraz z rodziną na listę osób oczekujących na mieszkanie komunalne, jednak zakład budynków komunalnych wycofał się ze złożonego zobowiązania.


W związku z tym mieszkanka wniosła skargę do WSA na bezczynność zakładu budynków komunalnych.


WSA zwrócił uwagę, iż kwestie zapewnienia lokali socjalnych oraz lokali zamiennych należą do zadań własnych gmin i to gmina realizuje w tym zakresie zadania z zakresu administracji publicznej.


Nie oznacza to jednak, iż musi to czynić w formach zwykle przewidzianych dla tego rodzaju działalności organu administracji publicznej, tj. w formach aktów administracyjnych wydawanych w trybie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.


Wręcz przeciwnie, zarówno odpłatne używanie lokalu wchodzącego w skład mieszkaniowego zasobu gminy jak i najem wydzielonych z tego zasobu lokali socjalnych regulowane są umowami cywilnoprawnymi i wszelkie spory w takim przypadku rozstrzygać będą sądy powszechne – wyjaśnił sąd.


Na podstawie:
Postanowienie WSA we Wrocławiu z 4 lipca 2014 r., sygn. akt IV SAB/Wr 95/14, nieprawomocne

Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.