Dalsze trasy rowerowe powstaną w ramach już trwających inwestycji związanych przede wszystkim z kompleksowymi modernizacjami ulic i przejść podziemnych. Ponadto wiosną 2018 r. w Sosnowcu zacznie działać sieć miejskich wypożyczalni rowerów.

Miasto, dzięki dofinansowaniu ok. 56 mln zł ze środków unijnych dostępnych w ramach tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT), rozwija szacowany na ok. 67 mln zł projekt modernizacji infrastruktury autobusowo-tramwajowej. 

Zakłada on m.in. przebudowę ul. 3 Maja w ścisłym centrum (z budową buspasów), rozbudowę węzłów przesiadkowych, remonty przejść podziemnych i naziemnych, a także budowę sieci dróg rowerowych i wypożyczalni rowerów. 

Część projektu związaną z drogami rowerowymi podzielono na siedem części. Po przeprowadzonych przetargach cztery z nich wykona firma Eurovia Polska (7,6 mln zł), a trzy Zakład Robót Drogowych Orfin z Radzionkowa (4,1 mln zł). W poniedziałek przedstawiciele sosnowieckiego samorządu podpisali z tymi firmami umowy - o łącznej wartości 11,7 mln zł. 

Do końca tego roku, w ramach czterech zadań, drogi rowerowe pojawią się na ulicach: Andersa, 1 Maja, Mościckiego, 3 Maja, Wawel, Narutowicza, Kresowej i Piłsudskiego. W przyszłym roku wybudowane zostaną wzdłuż ulic: Naftowej, Kościelnej, Jagiellońskiej, Zegadłowicza, Grota - Roweckiego, Orlej, Żeromskiego i Mireckiego. 

"Nigdy wcześniej w historii Sosnowca nie budowano tylu kilometrów tras rowerowych. (...) Każda inwestycja będzie uwzględniała dobre praktyki dla budowy infrastruktury rowerowej, aby ułatwić rowerzystom podróż" - zapowiedział prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński. 

Większość odcinków powstanie jako drogi dwukierunkowe o szerokości 2 metrów, a nawierzchnie zostaną wykonane z mas bitumicznych w kolorze czerwonym. Powstanie 60 przejazdów rowerowych bez krawężników. W obrębie kilkunastu przystanków komunikacji miejskiej drogi rowerowe zostaną poprowadzone za wiatami przystankowymi. 

Nowe ścieżki powstają też w ramach już trwających inwestycji. Wraz z przebudową ul. 3 Maja - współfinansowaną z ZIT - powstaje łącznie ok. 3 km ścieżek, wpisujących się w sieć zakontraktowaną w poniedziałek.

Ich uzupełnieniem będzie łącznie kilka kilometrów dróg rowerowych, które powstaną wraz z modernizacją i adaptacją na potrzeby rowerzystów przejść podziemnych Żeromskiego - 3 Maja, Rondo Gierka, Piłsudskiego - Sobieskiego - Kilińskiego, Piłsudskiego - Mireckiego; również ze środków ZIT). 

Niezależną inwestycją będzie blisko kilometr trasy dla rowerzystów wzdłuż ul. Blachnickiego, na odcinku od Braci Mieroszewskich do Lenartowicza. Podobną długość będzie miał odcinek, który powstanie do końca br. w ramach przebudowy ul. Armii Krajowej. 

Jeszcze w tym roku ma być też gotowa ścieżka rowerowa wzdłuż bulwaru Czarnej Przemszy (od ogrodu polisensorycznego w Parku Harcerskim do ul. Parkowej - 1,5 km). Za kilka dni natomiast do użytku ma zostać oddana 2-kilometrowa pętla rowerowa wokół Stawików. 

W lutym br. miasto podpisało też wartą 1,7 mln zł umowę na sieć wypożyczalni rowerów z firmą Nextbike. Powstanie dziewięć zadaszonych wypożyczalni, w których znajdzie się 130 rowerów (wśród nich cztery rowery trójkołowe oraz cztery typu tandem - umożliwiające korzystanie z nich także osobom z dysfunkcjami ruchowymi czy wzrokowymi). 

Cała ta współfinansowana z komponentu ZIT Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego 2014-2020 inwestycja to część kompleksowych działań, które miasto prowadzi pod hasłem ograniczania problemu niskiej emisji - m.in. poprzez działania na rzecz efektywności energetycznej i niskoemisyjnego transportu publicznego. 

Mają na to składać się - prócz działań społecznych i edukacyjnych - m.in. dopłaty do wymiany pieców przez mieszkańców, termomodernizacje i wymiany źródeł ciepła w budynkach gminnych, gazyfikacja i uciepłownienie (przy współpracy spółek energetycznych). 

Przy wsparciu 89,1 mln zł z RPO Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu kupuje ponadto za prawie 130 mln zł łącznie 78 autobusów, w tym 35 hybrydowych, a także trzy pierwsze autobusy elektryczne. (PAP)