Przesunięcie terminu wejścia w życie przepisów o organizowaniu publicznego transportu zbiorowego oraz zapewnienie samorządom finansowania tego nowego zadania to główne postulaty starostów województwa łódzkiego.
Ustawa o publicznym transporcie drogowym wychodzi naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom społecznym. Od 1 stycznia 2017 r. tyko operator, z którym organizator, czyli właściwy samorząd podpisze umowę na odpłatne świadczenie usług w zakresie transportu zbiorowego, będzie mógł wykonywać przewozy, w których będą uwzględniane ulgi dla posiadaczy zniżek na bilety ulgowe oraz obsługiwać linie użyteczności publicznej.
Jednak, aby dana jednostka samorządowa mogła podpisać umowę z operatorem, musi zostać spełnionych kilka warunków. Przede wszystkim powiat ma mieć plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego, odpowiednio wcześnie ogłosić zamiar przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia lub bezpośredniego zawarcia umowy. A ponadto, co zdaniem Konwentu Starostów Województwa Łódzkiego najważniejsze – posiadać zabezpieczone w budżecie środki na realizację tych celów. – Na dzień dzisiejszy można zauważyć, ż tylko kilka powiatów posiada plan transportowy i rozpoczęło jakiekolwiek działania mające na celu przygotowanie się do realizacji zapisów ustawy o publicznym transporcie zbiorowym w zakresie organizowania linii użyteczności publicznej. Sytuacja ta jest niepokojąca i wynika z braku środków finansowych na realizację tych zadań – podają starostowie.
Oceniają oni, że w takiej sytuacji istnieje zagrożenie, że nie zostaną podpisane umowy z operatorami na świadczenie usług przewozowych. A to w efekcie doprowadzi do tego, że brak będzie możliwości korzystania z przysługujących ustawowych ulg na przejazdy komunikacją publiczną. Konwent starostów ostrzega, że taka sytuacja może spowodować niezadowolenie mieszkańców i zupełną rezygnację z transportu publicznego.
Dlatego starostowie postulują o przesunięcie wejścia w życie zapisów ustawy o publicznym transporcie zbiorowym do 1 stycznia 2019 r. oraz zapewnienie samorządom finansowania realizacji zadań, jako organizatorom publicznego transportu zbiorowego.