Przepisy projektu nowelizacji mają na celu wyeliminowanie wątpliwości prawnych, dotyczących zdolności przekazywania przez samorządy pieniędzy na inwestycje przy drogach krajowych. Powyższe rozwiązanie wychodzi naprzeciw postulatom JST, które mając na względzie bezpieczeństwo mieszkańców oraz ich wymagania dotyczące komunikacji, chciały finansować inwestycje związane m.in. z budową chodników czy ścieżek rowerowych.
Powyższy akt przewiduje ponadto, że minister infrastruktury i budownictwa uprawniony będzie do wydawania, rozpowszechniania czy rekomendowania wzorców oraz standardów, związanych z przygotowywaniem inwestycji w zakresie dróg publicznych, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania lub ochrony tych dróg.
Takie rozwiązanie pozwoli m.in. na szybkie wdrażanie nowych technologii ,zgodnych z najnowszą wiedzą techniczną oraz umożliwiających oszczędne i przyjazne środowisku projektowanie infrastruktury drogowej. Przygotowane przez szefa resortu infrastruktury i budownictwa wzorce lub standardy - m.in. w postaci kodeksu dobrych praktyk - będą sporym ułatwieniem dla zarządców dróg i pozwolą na ujednolicenie praktyki ich działania.
Planuje się, że ustawa wejdzie w życie po 30 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
(premier.gov.pl)
Samorządy będą mogły finansować budowę ścieżek rowerowych
Umożliwienie jednostkom samorządu terytorialnego przekazywania środków finansowych na realizację projektów przy drogach krajowych - takie rozwiązanie przewiduje przyjęty przez Radę Ministrów projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw.