Art. 39. 1. ustawy o pracownikach samorządowych mówi bowiem, iż pracodawca w regulaminie wynagradzania określi dla pracowników samorządowych:
1) wymagania kwalifikacyjne pracowników samorządowych;
2) szczegółowe warunki wynagradzania, w tym maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego.
W regulaminie mogą też zostać określone: warunki przyznawania oraz warunki i sposób wypłacania premii i nagród innych niż nagroda jubileuszowa oraz warunki i sposób przyznawania dodatków.
Z przeprowadzonych badań w jednostkach administracji samorządowej województwa warmińsko-mazurskiego wynika, iż w środowisku przyjęto ten zapis z umiarkowanym entuzjazmem. 69,23% badanych jednostek samorządowych w województwie warmińsko –mazurskim uznało te zmiany za korzystne, niespełna 30% było przeciwnego zdania – 29,49% (rys. 1). Przeciwnicy argumentowali, iż ustawodawca dał kierownikom jednostek nadmierną władzę w tym zakresie. Uznali też, iż zmiany nie są korzystne dla sprawnego zarządzania kadrami.
Rys. 1. Stosunek do zmian w zakresie określania wymagań kwalifikacyjnych i szczegółowych warunków wynagradzania
Źródło: I. Seredocha, Zmiany w systemie motywacyjnym pracowników samorządowych w: „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi” nr 3-4 2010, s. 118.
Zwolennicy nowych rozwiązań w zakresie wynagradzania pracowników samorządowych argumentowali, iż mają one korzystny wpływ na zarządzanie zasobami ludzkimi (30,77% wskazań) oraz umożliwiają elastyczne zmiany w systemie motywacyjnym – (28,21% wskazań).
Podsumowanie
Praca w jednostkach administracji samorządowej ciągle postrzegana jest jako atrakcyjna, wiąże się z nią określony prestiż społeczny oraz pewne poczucie stabilizacji życiowej. W systemie motywacyjnym pracowników samorządowych płaca z pewnością pełni rolę kluczową, choć nie należy do zbyt wygórowanych, generalnie płace w sektorze publicznym zajmują dopiero 16. pozycję w rankingu atrakcyjności (Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń przeprowadzone przez Sedlak&Sedlak w 2010). Z pewnością atrakcyjną część wynagrodzenia, której pracownicy innych branż są pozbawieni, stanowią nagrody jubileuszowe, dodatek za wysługę lat oraz tzw. trzynasta pensja.
Mając na uwadze złożone potrzeby tej grupy zawodowej, w tym potrzeby rozwoju i samorealizacji, można stwierdzić, iż istotnym motywatorem dla pracowników samorządowych są także bodźce niematerialne, w tym możliwość doskonalenia i rozwoju, przyjazna atmosfera w pracy, poszanowanie godności pracownika. Ważna jest także możliwość twórczej aktywności wspieranej przez przełożonego, stosowanie przez niego pochwał, partnerskie relacje w pracy oraz przede wszystkim zaufanie. To wszystko może w istotny sposób zwiększyć zaangażowanie w wykonywaną pracę.
Bodźce te muszą być jednak skorelowane z systemem plac, a ten powinien być spójny, sprawiedliwy, jasny, przejrzysty, dostosowany do potrzeb pracowników i możliwości organizacji.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458 ze zm.)
Pisaliśmy o tym również:
Obligatoryjne i fakultatywne składniki wynagrodzenia
Zasady wynagradzania pracowników samorządowych
Samorządowcy wobec zmian
Ustawodawca, określając zasady wynagradzania pracowników samorządowych, zdecydował się zostawić większy margines swobody kierownikom jednostek, by mogli oni realizować w urzędzie przyjętą politykę personalną.