Rada Ministrów 27 grudnia 2021 r. przyjęła bez zmian projekt rozporządzenia w sprawie zmiany od 1 stycznia 2022 r. granic gmin przez włączenie do dotychczasowego obszaru gminy Bełchatów obszaru obrębu ewidencyjnego Wola Grzymalina, o powierzchni 2061,59 ha, z gminy Kleszczów. Na przekazanych terenach znajduje się m.in. Elektrownia Bełchatów, której podatki olbrzymią kwotą zasilały budżet gminy Kleszczów. Oznaczało to praktycznie, że wpływy te przejęła gmina Bełchatów.
Rada Gminy Kleszczów zakwestionowała w szczególności: art. 4a ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym (u.s.g.), a także samo rozporządzenie z 27 grudnia 2021 r. w części, w jakiej odnosi się ono do zmiany granic pomiędzy gminami Bełchatów i Kleszczów.
Przeczytaj także:
- Zmiany granic gmin bez sądowej kontroli - RPO za zmianą prawa
- Gmina, jak chłop pańszczyźniany, przy podziale nie ma nic do powiedzenia
Zastrzeżenia wnioskodawcy koncentrują się na trzech obszarach.
- dopuszczalności dokonania zmian granic bez przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami jednostki samorządu terytorialnego,
- dokonanie konkretnej zmiany granic w kontekście konstytucyjnych i ustawowych przesłanek warunkujących korzystanie przez Radę Ministrów z przyznanej jej kompetencji,
- trybu zmiany w powiązaniu z terminem jej dokonania (upływ jedynie trzech dni od opublikowania rozporządzenia z 27 grudnia 2021 r. do wejścia w życie zmiany granic).
Zobacz wzór dokumentu: Uchwała w sprawie konsultacji społecznych z mieszkańcami dotyczących zmiany granic >
W ocenie Rzecznika Praw Obywatelskich zastrzeżenia te są zasadne. Dlatego zgłosił on udział w postępowaniu TK z wniosku Rady Gminy Kleszczów (sygn. K 6/23). W 25-stronicowym piśmie procesowym (można je pobrać tutaj) RPO szczegółowo uzasadnia skargę z powołaniem się na standardy ustawowe i konstytucyjne oraz orzecznictwo sądów administracyjnych.
RPO poddaje pod rozwagę TK ewentualne zawieszenie postępowania do prawomocnego rozstrzygnięcia sprawy ze skargi Rzecznika na czynność Rady Ministrów z 27 grudnia 2021 r., którą rozpatruje Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. I SA/Wa 1815/22). Art. 177 § 1 pkt 3 K.p.c. daje podstawę do zawieszenia postępowania „jeżeli rozstrzygnięcie sprawy zależy od uprzedniej decyzji organu administracji publicznej”.
Zobacz procedurę w LEX: Zawieszenie postępowania (inne prejudycjalne postępowanie) >