Przekazany do uzgodnień projekt rozporządzenia ma rozwiązać problem braku w polskim porządku prawnym przepisów regulujących wymagania techniczne w zakresie eksploatacji, naprawy i modernizacji stacji wodoru, w tym także tych o charakterze mobilnym.
Rozporządzenie wydane na podstawie ustawy z 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw wprowadza określone wymagania techniczne dotyczące stacji wodoru, umożliwiając inwestorom rozpoczęcie inwestycji w tego rodzaju infrastrukturę. Tym bardziej, że zgodnie z planami zawartymi w przyjętej w dniu 2 listopada 2021 r. przez Rząd RP „Polskiej Strategii Wodorowej do roku 2030 z perspektywą do roku 2040 (PSW)”, do 2025 roku powstaną w Polsce 32 stacje wodoru, zaś do 2030 roku nastąpi dalszy rozwój tej infrastruktury. Tylko spółka PKN Orlen S.A, ogłosiła plany budowy w Polsce 54 stacji wodoru do 2030 roku, spółka Lotos S.A. zakłada budowę początkowych stacji wodoru w Gdańsku i Warszawie, a spółka ZE PAK S.A. planuje budowę pierwszych stacji wodoru w Koninie i w Warszawie.
Czytaj także: Rada Ministrów przyjęła strategię wodorową
Jakie obowiązki operatorów stacji wodoru
Projekt rozporządzenia wprowadza przepisy dotyczące eksploatacji, modernizacji i naprawy stacji wodoru, w tym tych o charakterze mobilnym. Ponadto, określa kwestie obowiązków operatorów stacji wodoru w zakresie prawidłowej eksploatacji stacji oraz ponoszenia odpowiedzialności za ich stan techniczny. Wskazuje też wymagania techniczne dla podstawowych urządzeń zlokalizowanych na stacji oraz wymagania dla urządzeń metrologicznych do pomiaru wodoru.
Rozporządzenie określa także warunki realizacji uprawnień konkretnych urzędów państwowych w zakresie kontroli spełniania przez operatorów stacji wodoru wymagań technicznych dotyczących stacji, rodzaju badań technicznych, które mają obowiązek być przez nich przeprowadzone oraz wysokości opłat pobieranych przy tym przez urzędy państwowe.
Przepisy pobudzą rynek do rozwoju
Zdaniem ministerstwa efektem wydania rozporządzania będzie zwiększenie pewności regulacyjnej rynku i pobudzenie jego rozwoju. A to z kolei przyczyni się do rozwoju transportu wodorowego (m.in. kolejowego, drogowego, morskiego, śródlądowego i intermodalnego) oraz upowszechni ten rodzaj paliwa alternatywnego wśród obywateli. Jest to także kluczowe dla środowiska naturalnego, ze względu na konieczność zredukowania emisji CO2 oraz pyłów PM i poprawienia jakości powietrza w wielu gminach w Polsce.
Zdaniem resortu, dostępne prognozy wskazują na pojawienie się na polskim rynku do 2030 roku nawet od 70 200 do 140 500 samochodów osobowych, od 630 do 1 260 autobusów oraz od 12 140 do 24 280 ciężarówek napędzanych wodorem.
W ocenie skutków regulacji resort wskazuje, że maksymalna przyjęta wysokość badania technicznego przeprowadzonego przez Urząd Dozoru Technicznego lub Transportowy Dozór Techniczny przed oddaniem stacji wodoru do eksploatacji będzie wynosić ok. 2 tys. złotych.