Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.

Rada miejska przyznanała niepełnosprawnej kobiecie odpłatne częściowo usługi opiekuńcze.


Córka kobiety złożyła odwołanie od decyzji. Zauważyła w nim, że jej mama dotychczas korzystała z usług opiekuńczych nieodpłatnie. Zakwestionowała obecnie ustaloną wysokość odpłatności, nie zgadzając się ze sposobem wyliczenia wydatków ponoszonych przez domowników.

Organ stwierdził niedopuszczalność odwołania. Jako przyczynę podał brak po jej stronie legitymacji odwoławczej, jako że nie była adresatem wydanej decyzji.

WSA nie zgodził się z takim stwierdzeniem.
Zdaniem sądu skarżąca córka stanowi wraz z mężem i jej matką rodzinę w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 182).

Osoby te pozostają bowiem w faktycznym związku, wspólnie mieszkając i gospodarując. Na rodzinie tej ciąży obowiązek odpłatności za usługi opiekuńcze przyznane jednemu z jej członków.

Pojęcie strony, jakim posługuje się art. 28 k.p.a., jest wyprowadzane natomiast z konkretnej normy prawnej, która może stanowić podstawę do sformułowania nie tylko uprawnienia ale także obowiązku.
Ustalenie wysokości obowiązku odpłatności za przyznane kobiecie usługi opiekuńcze może rodzić po stronie członków jej rodziny rzeczywistą potrzebę ochrony prawnej.

WSA powołał się na orzecznictwo sądów administracyjnych, z którego wynika, że w postępowaniu administracyjnym o udzielenie pomocy społecznej do złożenia wniosku o udzielenie pomocy społecznej dla rodziny, jak i do złożenia odwołania od decyzji zapadłej w takiej sprawie, uprawniony jest każdy z członków tej rodziny.

Każdy z nich jest bowiem osobą zainteresowaną w rozumieniu art. 28 k.p.a. – uznał WSA.

Na podstawie:
Wyrok WSA w Gliwicach z 8 lipca 2014 r., sygn. akt IV SA/Gl 1021/13, nieprawomocny

Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.