RIO skontrolowały wszystkie etapy udzielania zamówień publicznych na odbiór i zagospodarowanie odpadów. Celem kontroli było również zbadanie cech szczególnych takich przetargów.
Jak podaje Portal Samorządowy, regionalne izby obrachunkowe kontrolując zamawiających stwierdziły typowe naruszenia przepisow zamówień publicznych. W przetargach często nie uwzględniano w SIWZ opisu przyjętego sposobu obliczania ceny, błędnie ustalono sposób punktacji, nie wprowadzono postanowień umownych o zasadach waloryzacji wynagrodzeń, a także nieterminowo publikowano ogłoszenia. Najwięcej nieprawidłowości dotyczyło zbyt późnego ogłaszania przetargów.
Z analizy przeprowadzonej przez RIO wynika, że zamawiający z roku na rok organizują coraz mniejszą liczbę przetargów na odbiór i zagospodarowanie odpadów. Dodatkowo, problemem jest niska konkurencyjność. W ponad 1/3 postępowań złożono tylko jedną ofertę, co może wpływać na nieuzasadniony wzrost cen usług.
Źródło: Portal Samorządowy