Uchwalona w czwartek ustawa nowelizująca tzw. tarczę antykryzysową 3.0 przesunęła termin na przygotowanie raportu o stanie samorządu o 60 dni - obecnie samorządy mają na to czas do końca maja.
Co ma być w raporcie o stanie JST?
Raport o stanie jednostki samorządu terytorialnego (JST) pierwszy raz był sporządzany przez wójtów, burmistrzów, prezydentów miast, zarządy powiatów i województw w zeszłym roku. Obowiązek wprowadziła ustawa o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych ze stycznia 2018 roku.
Zgodnie z ogólnymi zasadami dokument powinien być przedłożony radzie lub sejmikowi do końca maja – w 2020 roku termin ten to 30 lipca (31 maja plus 60 dni). Raport ma obejmować podsumowanie działalności organu wykonawczego (czyli wójta, burmistrza, prezydenta miasta, zarządu powiatu i województwa) w roku poprzednim, a więc obecnie sporządzane raporty dotyczyć będą więc 2019 roku. Chodzi o wszelkie działania, takie jak realizacja programów i strategii, uchwał oraz budżetu obywatelskiego. Konsekwencją przedstawienia raportu jest obowiązek podjęcia uchwały w sprawie wyrażenia wotum zaufania.
Zmiany dotyczą uchwalonej przez Sejm 30 kwietnia br. tarczy antykryzysowej 3, która zmienia aż 43 ustawy, w tym specustawę z 2 marca o szczególnych rozwiązaniach związanych z przeciwdziałaniem Covid-19 oraz jej nowelizację z 31 marca, zwaną tarczą antykryzysową. Teraz ustawa trafi do podpisu prezydenta, co do zasady ma obowiązywać następnego dnia po publikacji w Dzienniku Ustaw.
Czytaj więcej Trzecia tarcza antykryzysowa - Sejm uznaje część poprawek Senatu>>
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.