Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Jedna z mieszkanek gminy zaskarżyła do wojewody działanie radnej. Uznała bowiem, iż naruszyła ona zakaz łączenia prowadzenia działalności gospodarczej przy jednoczesnym wykorzystaniu mienia gminy.
W skardze wyjaśniła, iż radna jest prezesem zarządu stowarzyszenia, które wygrało przetarg na przygotowywanie posiłków dla szkoły publicznej prowadzonej przez gminę.
Radna tłumaczyła, że stowarzyszenie, którego jest prezesem w dacie podpisania umów z gminą i szkołą, nie jest i nie było podmiotem prawnym, którego działalność nastawiona była na zysk.
Jej zdaniem świadczy o tym fakt, iż podejmując decyzję o wystartowaniu w przetargu zaproponowano niską cenę za przygotowywanie posiłków, mając na względzie dobro dzieci.
WSA nie poparł stanowiska radnej.
Sąd podkreślił, iż nie ma znaczenia, że działalność stowarzyszenia nie jest nastawiona na zysk, a kwota wynagrodzenia za przygotowywanie posiłków jest, jak twierdzi radna, niska.
WSA zwrócił uwagę, iż celem ustanowienia zakazu prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego oraz zarządzania taką działalnością, jest zapobieżenie ewentualnemu wykorzystaniu mandatu radnego do ułatwienia dostępu do tego mienia.
Radna, jako prezes ma z jednej strony wpływ na działalność stowarzyszenia, z drugiej zaś, jako członek rady gminy, dysponuje instrumentami oddziałującymi na sposób wykorzystania mienia komunalnego w stopniu znacznie większym aniżeli osoba niemająca takiego statusu, np. w trakcie procedury przetargowej.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Łodzi z 9 czerwca 2014 r., sygn. akt III SA/Łd 405/14, nieprawomocny
Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.