Wojewoda wniósł skargę do sądu administracyjnego, na uchwałę rady miejskiej dotyczącej ustalenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
Zdaniem organu rada nie miała prawa zawrzeć w uchwale wymagań dotyczących wykonywania tej działalności już po uzyskaniu zezwolenia.
WSA uznał skargę za zasadną.
Sąd zwrócił uwagę, iż przepis art. 7 ust. 3a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r., poz. 1399 ze zm.), ogranicza kompetencje stanowiące organu gminy wyłącznie do ustalenia wymagań w stosunku do przedsiębiorców ubiegających się dopiero o uzyskanie zezwolenia.
Tak sprecyzowane upoważnienie nie daje radzie gminy prawa do regulowania w uchwale wymagań, które dotyczą obowiązków przedsiębiorcy w czasie wykonywania działalności, tj. po uzyskaniu zezwolenia.
Oznacza to, zdaniem sądu, wyjście poza zakres delegacji ustawowej, kwalifikujące się do kategorii istotnych naruszeń prawa i uzasadniające wyeliminowanie uchwały w tej części z porządku prawnego.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Opolu z 17 sierpnia 2015 r., sygn. akt II SA/Op 311/15, nieprawomocny