Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Rada gminy zwolniła od opłaty targowej sprzedaż artykułów rolno-spożywczych wytworzonych przez mieszkańców gminy.
Prokurator zaskarżył uchwałę. Jego zdaniem taki zapis narusza konstytucyjne prawo równości wobec prawa i wprowadza zwolnienie przedmiotowo – podmiotowe. Zdaniem prokuratora rada gminy nie ma uprawnień do wprowadzania zwolnień podmiotowych dotyczących opłat lokalnych.
Wójt wyjaśnił, iż intencją uchwały miało być zwolnienie z opłaty targowej sprzedaży artykułów rolno-spożywczych własnej produkcji, wytworzonych na terenie gminy. Zwolnienie zatem ewidentnie dotyczy przedmiotu podatku, a nie podmiotu. Cechy podmiotu, niezręcznie określone w uchwale miały charakter drugorzędny – dodał wójt.
WSA zgodził się z prokuratorem.
Sąd zwrócił uwagę, iż w każdym przypadku, gdy z ustanowionej normy można ustalić, kto polega zwolnieniu, to zwolnienie to nie ma charakteru przedmiotowego. To natomiast w konsekwencji oznacza przekroczenie delegacji ustawowej wynikającej z przepisu art. 19 pkt 3 ustawy ustawy z dnia12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r., Nr 95, poz. 613 ze zm.).
Zdaniem WSA z uchwały jasno wynika, iż grupą podmiotów zwolnionych od opłaty targowej są mieszkańcy gminy. Taki zapis uchwały natomiast wykracza poza ustawowe kompetencje rady – uznał WSA.
Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Białymstoku z 3 kwietnia 2014 r., sygn. akt I SA/Bk 81/14, nieprawomocny