W regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, rada miejska nałożyła na właścicieli nieruchomości między innymi obowiązek przechowywania, przez okres trzech lat, dowodów uiszczania opłat za opróżnianie zbiorników bezodpływowych.
Prokurator zaskarżył ten zapis uchwały.
WSA podzielił stanowisko prokuratora.
Sąd uznał, iż taka treść regulaminu w sposób oczywisty wykracza poza zakres delegacji ustawowej z art. 4 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2012 r., poz. 391 ze zm.), który obliguje radę do sprecyzowania zasad częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznczonych do użytku publicznego.Zresztą konkretyzacja obowiązków spoczywających w tym zakresie na właścicielach nieruchomości wynika z art. 6 ust. 1 ustawy, który nie określa okresu, w jakim mają oni obowiązek przechowywać dowody uiszczania opłat.
Skoro nie upoważniono do tego rady, to brak jest podstaw do zamieszczania takiej regulacji w postanowieniach regulaminu utrzymania czystości i porządku – uznał sąd.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Łodzi z 8 lipca 2015 r., sygn. akt II SA/Łd 404/15, nieprawomocny