Rada gminy uchwaliła regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy.
Wojewoda wniósł o stwierdzenie nieważności uchwały. Zarzucił między innymi, iż w regulaminie nie określono częstotliwości i sposobu pozbywania się nieczystości ciekłych z nieruchomości.
Wójt argumentował, iż rada gminy nie może narzucić konkretnych terminów odbioru nieczystości ciekłych, gdyż częstotliwość ta określana jest odrębnie w umowie pomiędzy właścicielem nieruchomości a przedsiębiorcą oraz wynika z zasad funkcjonowania każdego zbiornika w zależności od zaleceń producenta.
WSA przypomniał, iż art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2013r., poz. 1399 ze zm.) w sposób jednoznaczny wskazuje, że regulamin utrzymania czystości musi zawierać regulacje dotyczące częstotliwości i sposobu pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego.
Zdaniem sądu takie regulacje nie znalazły się w uchwale rady, co musi skutkować stwierdzeniem jej nieważności w całości, a nie tylko jej części – jak wskazywał wójt w odpowiedzi na skargę.
Uchwała bowiem, która nie realizuje upoważnienia ustawowego w całości musi być oceniona jak sprzeczna z prawem – wyjaśnił sąd.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Olsztynie z 9 czerwca 2015 r., sygn. akt II SA/Ol 362/15, nieprawomocny