Z dniem 1 stycznia 2017 r. weszła w życie ustawa z dnia 16 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o lasach (Dz.U. poz. 2249). Celem nowelizacji jest zmiana procedury uzyskiwania zgody na usunięcie drzew lub krzewów.
Nowelizacja wprowadza następuje zmiany w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 2134, ze zm.):
- uchylenie obowiązku uzgodnienia decyzji w sprawie zezwolenia na usunięcie drzewa w pasie drogowym drogi publicznej z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska (obowiązek taki przewidywał uchylony art. 83a ust. 2 ustawy o ochronie przyrody);
- rozszerzenie zakresu wyjątków od obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów (art. 83f ust. 1 ustawy o ochronie przyrody); zezwolenie nie będzie wymagane m.in. w odniesieniu do drzew lub krzewów, które rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej;
- wprowadzenie upoważnienia dla rady gminy do podjęcia uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, rozszerzającej zakres ww. wyjątków również o inne drzewa lub krzewy; w ustawie określono w oparciu o jakie kryteria wprowadzić można wyjątki (ust. 1a dodany do art. 83 ustawy o ochronie przyrody); w postępowaniu, którego przedmiotem będzie sporządzenie projektu ww. uchwały powinna zostać zapewniona możliwość udziału społeczeństwa, na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 353, ze zm.);
- wprowadzenie upoważnienia dla rady gminy do podjęcia uchwały, stanowiącej akt prawa miejscowego, określającej wysokości stawek opłat za usunięcie drzewa lub krzewu; stawki opłat za usuwanie drzew nie mogą przekraczać 500 zł, natomiast za usuwanie krzewów 200 zł; w przypadku, gdy rada gminy nie określi wysokości stawek opłat stosowane będą maksymalne stawki (art. 85 ustawy o ochronie przyrody);
- rozszerzenie zakresu wyjątków od obowiązku uiszczenia opłaty za usunięcie drzew lub krzewów (art. 86 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody);
- wprowadzenie upoważnienia dla rady gminy do podjęcia uchwały, stanowiącej akt prawa miejscowego, rozszerzającej katalog wyjątków od obowiązku uiszczenia opłaty (ust. 1a dodany do art. 86 ust. ustawy o ochronie przyrody);
- określenie sposobu ustalania administracyjnej kary pieniężnej za usunięcie lub zniszczenie drzewa lub krzewu w przypadku, gdy jego usunięcie jest zwolnione z obowiązku uiszczenia opłaty; w takim przypadku karę ustala się w wysokości takiej opłaty, która byłaby ponoszona gdyby zwolnienia nie było (zmiana art. 89 ustawy o ochronie przyrody).
Nowelizacja wprowadza również zmiany w ustawie z dnia 28 września 1991 r. o lasach (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2100, ze zm.), m.in. wprowadza upoważnienie dla ministra właściwego ds. środowiska do określenia, w drodze rozporządzenia, wymagań dobrej praktyki w zakresie gospodarki leśnej.