Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.




Prokurator zaskarżył uchwałę rady miejskiej, która wprowadziła uchwałą niedozwolone zwolnienia z podatku od nieruchomości.

Rada zdecydowała, iż zwolnieniem z podatku od nieruchomości będą objęte grunty i budynki pozostające we władaniu miejskich jednostek organizacyjnych.


Zdaniem prokuratora gmina posiada kompetencje do ustanawiania zwolnień wyłącznie w charakterze przedmiotowym.


W odpowiedzi na skargę rada tłumaczyła, że w uchwale nie wskazała podmiotów, które mają korzystać ze zwolnienia z podatku od nieruchomości, a jedynie kryterium przedmiotowe tego zwolnienia.


Takiego wyjaśnienie nie zaakceptował WSA.

Zdaniem sądu w uchwale zwolnieniem z podatku od nieruchomości objęte zostały nieruchomości będące w posiadaniu konkretnych podmiotów – miejskich jednostek organizacyjnych.


W ocenie sądu zwolnienie skierowane jest do indywidualnie oznaczonych i możliwych do zidentyfikowania adresatów definiowanych jako miejskie jednostki organizacyjne z wyłączeniem innych możliwych podatników tego podatku.


Zwolnienie takie ma zatem charakter podmiotowy, a to wyklucza możliwość ustanowienia go przez radę gminy w drodze uchwały na podstawie upoważnienia zawartego w przepisie art. 7 ust. 3 ustawy dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r., Nr 121, poz. 844 z późn. zm.) – podkreślił WSA.

Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.


Na podstawie:
Wyrok NSA z 13 czerwca 2014 r., sygn. akt II FSK 1574/12, prawomocny