Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie powołania komisji doraźnej ds. współpracy w zakresie budowy kompleksu energetycznego na terenie gminy.
Jeden z mieszkańców gminy wezwał radę do uchylenia uchwały jako niezgodnej z prawem i naruszającej interes prawny mieszkańców gminy, w tym i jego. Uchwale wzywający zarzucił naruszenie art. 65 ustawy o referendum lokalnym, zgodnie z którym organy gminy powinny podjąć niezwłocznie czynności w sprawie realizacji wyniku referendum. Zdaniem mieszkańca, podejmując uchwałę rada naruszyła powołany przepis poprzez podjęcie czynności sprzecznej z wiążącym wynikiem referendum lokalnego w sprawie powołania kopalni węgla brunatnego, w którym opowiedziano się przeciwko budowie kopalni. W ocenie wzywającego, organy winny zakończyć wszystkie działania prowadzące do realizacji inwestycji polegającej na budowie kopalni węgla brunatnego. W ocenie skarżącego uchwałą tą naruszony został jego interes prawny jako członka wspólnoty samorządowej.
WSA uznał, iż skarżący nie wykazał naruszenia własnego indywidualnego interesu prawnego, o którym mowa w art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2011 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.). Skarżący swój interes prawny wywodził z faktu zamieszkiwania na terenie gminy i pozostawania członkiem wspólnoty samorządowej. Z takim stanowiskiem nie zgodził się WSA. Uznał bowiem, iż przynależność do wspólnoty gminnej nie jest źródłem interesu prawnego, o którym mowa w art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Zdaniem WSA również samo zaniepokojenie skarżącego o plany budowy kopalni węgla brunatnego na terenie gminy czy fakt pozostawania przez niego w przeszłości pełnomocnikiem organizatora referendum lokalnego także nie uzasadniały przyznania skarżącemu interesu prawnego i uznania, iż doszło do jego naruszenia, warunkującego skuteczne zaskarżenie uchwały – podkreślił WSA.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z 19 września 2013 r., sygn. akt II SA/Go 523/13