Prezydent miasta nałożył na firmę meblową karę pienieżną za umieszczenie przez nią bez zezwolenia reklamy w pasie drogowym. Reklama w postaci między innymi adresów internetowych, numerów telefonów przedsiębiorstwa, umieszczona była na przyczepie, którą firma parkowała w dużej odległości od swojej siedziby.
Zdaniem organu przyczepa stanowiła formę reklamy i została zaparkowana w pasie drogowym w celach informacyjnych, skierowanych do użytkowników dróg.
Właścicielka firmy wyjaśniła, iż zaparkowana przyczepa jest codziennie wykorzystywana do prowadzonej przez nią działalności. W związku z tym umieszczenie pojazdu w pasie drogowym nie może zostać potraktowane jako reklama. Właścicielka argumentowała również, iż nie przepisu prawa nakazujacego parkowanie przyczepy w obrębie przedsiębiorstwa.
WSA nie zgodził się z taką argumentacją.
Firma umieściła na przyczepie treści w określonej formie, zawierające informację dla potencjalnych użytkowników drogi, adresy internetowe, numery telefonów co bez wątpienia zdaniem sądu stanowi nośnik informacji, czyli reklamę.
Zdaniem WSA nie można przyjąć, iż normalnym miejscem parkowania przyczepy jest pozostawianie jej w znacznej odległości od siedziby firmy, pozostaje to bowiem w sprzeczności z zasadami zdrowego rozsądku, doświadczenia życiowego i logicznego rozumowania.
Umiejscowienie przyczepy daleko od przedsiębiorstwa utrudniało możliwość doraźnego korzystania z pojazdu co sugeruje, że jedynym celem pozostawiania przyczepy w pasie ruchu ulicy było reklamowanie prowadzonej przez właścicielkę działalności gospodarczej – uznał WSA.
Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z 16 kwietnia 2014 r., sygn. akt II SA/Go 181/14, nieprawomocny