Rada miejska uchwaliła statut gminy. Postanowiła w nim między innymi, iż za zgodą przewodniczących komisji stałych rady, przewodniczący rady ma prawo zwołać wspólne posiedzenie komisji stałych.
Wojewoda wniósł skargę na taki zapis uchwały.
Zakwestionowany zapis statutu przewidywał możliwość zwoływania wspólnych posiedzeń komisji rady miejskiej, podczas gdy taka forma pracy radnych, zdaniem organu, nie jest przewidziana w ustawie.
WSA przyznał rację wojewodzie.
Sąd zgodził się, że do kompetencji przewodniczącego rady gminy nie może należeć zwoływanie wspólnych posiedzeń stałych komisji rady miejskiej.
W tak zwołanym wspólnym posiedzeniu radni będący członami wszystkich zwołanych komisji podejmują uchwały w drodze głosowania co oznacza, że w posiedzeniu jednej komisji biorą udział wraz z prawem głosowania radni innych komisji i to tylko dlatego, że zwołano jedno wspólne posiedzenie kilku komisji.
Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>
Wspólna praca wszystkich komisji stałych pod przewodnictwem przewodniczącego jest sprzeczna z zasadami określającymi byt komisji oraz sens ich powoływania.
Komisje są powoływane do realizowania określonych zadań, ich praca powinna skupiać się na konkretnych, wskazanych w planie pracy komisji zadaniach, a nie na wspólnej pracy całej rady.
W takiej sytuacji powoływanie komisji traci rację bytu, gdyż prace stałych komisji stają się niczym innym jak pracami całej rady lub też jej części, gdyż w skład komisji powołani mogą być jedynie radni – uznał sąd
Na podstawie:
Wyrok WSA w Krakowie III SA/Kr 439/16 z 4 października 2016 r., sygn. akt II SA/Gd 432/16, nieprawomocny