Najwyższa Izba Kontroli poinformowała o wynikach kontroli jednostek budżetowych w regionie:

  • Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Roślin i Nasiennictwa (WIORiN) w Lublinie, Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Lublinie,
  • Kuratorium Oświaty w Lublinie,
  • Wojewódzkiego Inspektoratu Farmaceutycznego w Lublinie
  • Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Lublinie.

 

 

Wyższe zaległości

Kontrola wykazała, że dochody wykonane w 2023 r. przez jednostki wynosiły nieco ponad 1,66 mln zł i były niższe od dochodów z poprzedniego roku o 326 tys. zł (16 proc.). Wynikało to głównie z mniejszej liczby nieprawidłowości stwierdzanych przez WIORiN, co skutkowało mniejszymi przychodami z nakładanych grzywien lub administracyjnych kar pieniężnych.

Zaległości z tytułu dochodów budżetowych przez kontrolowane jednostki na koniec 2023 r. wyniosły ponad 104 tys. zł i były o ponad 150 proc. wyższe od zaległości na koniec 2021 r. Jako powód NIK wskazała trudności w odzyskaniu od podmiotów zagranicznych należnych kwot z tytułu granicznych kontroli fitosanitarnych przeprowadzonych przez WIORIN.

NIK stwierdziła, że jednostki podejmowały prawidłowe i terminowe działania w celu windykacji zaległości, a udzielone ulgi w ich spłacie były uzasadnione. Wprawdzie nieprawidłowo zaewidencjonowano umorzenia należności w kwocie 2 tys. zł, ale nie miało to wpływu na realizację dochodów i dane wykazane w sprawozdaniach budżetowych.

Czytaj też w LEX: Wykonanie budżetów przez jednostki samorządu terytorialnego w 2023 r. >

 

Nieprawidłowości w realizacji planu finansowego

Nieprawidłowości w realizacji planu finansowego wydatków w skontrolowanych jednostkach polegały m.in.

  • na przekroczeniu wydatków w stosunku do planu obowiązującego w dacie dokonania wydatku (o 400 zł),
  • udzieleniu zamówień publicznych niezgodnie z wewnętrznym regulaminem (146 tys. zł)
  • z nieterminowym opublikowaniu ogłoszeń o wykonaniu trzech umów o udzielenie zamówienia publicznego.

Kontrolerzy zwrócili też uwagę, że w dwóch jednostkach skierowano wnioski o zmniejszenie planu wydatków pomimo wykorzystania ustalonych limitów środków.

Jak podano, kontrolowane jednostki prawidłowo i terminowo przekazywały dochody na rachunek Ministerstwa Finansów. Pracowników zatrudniano w drodze otwartych i konkurencyjnych postępowań, a zlecanie zadań na zewnątrz było uzasadnione. Wydatki na wynagrodzenia nie przekroczyły limitów określonych w planie finansowym. Sprawozdania budżetowe i w zakresie operacji finansowych z lat 2022–2023 zostały sporządzone w terminie.

 

Wnioski pokontrolne

NIK skierowała do kierowników kontrolowanych jednostek wnioski m.in. o:

  1. wyeliminowanie przypadków występowania do wojewody o zmniejszenie planu wydatków w sytuacji pełnego wykorzystania ustalonego na ten cel limitu;
  2. ponoszenie wydatków do wysokości limitów ustalonych w planie finansowym;
  3. przyznawanie dodatków zadaniowych wyłącznie za czynności o charakterze urzędniczym; ewidencjonowanie dochodów w szczegółowości wymaganej przepisami ustawy o finansach publicznych;
  4. niewykazywanie w sprawozdaniu z wykonania planu dochodów budżetowych należności, których termin płatności przypada na rok następny oraz wynikających z nieprawomocnych decyzji;
  5. ujmowanie w ewidencji księgowej należności z tytułu kosztów upomnień w momencie powstania obowiązku ich uregulowania.

Kierownicy jednostek poinformowali NIK o zrealizowaniu wszystkich 12 wniosków pokontrolnych.

Bądź na bieżąco z projektami ustaw ważnymi z punktu widzenia funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego, znajdziesz je w LEX > 

 

Finanse publiczne. Komentarz
-20%

Joanna M. Salachna, Marcin Tyniewicki

Sprawdź  

Cena promocyjna: 257.61 zł

|

Cena regularna: 322 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 235.06 zł