Artykuł pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
W dniu 9 maja 2014 r. opublikowane zostało r ozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 9 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach (Dz.U. poz. 594) . Celem nowelizacji jest wdrożenie postanowień dyrektywy Komisji 2012/36/UE z dnia 19 listopada 2012 r. zmieniającej dyrektywę 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie praw jazdy (Dz. Urz. UE L 321 z 20.11.2012, str. 54).
W wyniku nowelizacji zmieniona została tabela określająca zadania egzaminacyjne realizowane podczas części praktycznej egzaminu w ruchu drogowym (załączniku nr 2 do znowelizowanego rozporządzenia). Do wskazanej tabeli dopisano dwa zadania egzaminacyjne, polegające na sprawdzeniu: 1) umiejętności właściwej zmiany biegów - zgodnej z zasadami jazdy energooszczędnej (w zakresie prawa jazdy kategorii B i B+E osoba egzaminowana powinna dokonywać zmiany biegu na wyższy w momencie, kiedy silnik osiągnie od 1800 do 2600 obrotów na minutę, natomiast pierwsze cztery biegi powinny być włączone zanim pojazd osiągnie 50 km/h); 2) umiejętności hamowania silnikiem.
Zmiany wprowadzone przez nowe rozporządzenie obejmują także zmianę druku arkusza przebiegu części praktycznej egzaminu państwowego (załącznik nr 5 znowelizowanego rozporządzenia) związaną z koniecznością dodania zadań egzaminacyjnych sprawdzanych podczas egzaminu.
Nowe przepisy wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
Artykuł pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Przydatne materiały:
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 9 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach (Dz.U. poz. 594)