Środki na inwestycje pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego (RPO) dotyczącego subregionu centralnego woj. śląskiego (w ramach narzędzia tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych - ZIT). Nabór wniosków trwał od końca września ub. roku do końca lutego br. Jego budżet wynosił ponad 282 mln zł.
Wśród dofinansowanych projektów są: planowane centrum przesiadkowe w Pszczynie, zrealizowane już centrum przesiadkowe na chorzowskim rynku oraz planowane sieć dróg rowerowych i system zarządzania ruchem w tym mieście, a także węzeł przesiadkowy i drogi rowerowe w Piekarach Śląskich czy zakup autobusów w Zawierciu.
O ostatnich decyzjach zarządu woj. śląskiego zatwierdzających dofinansowanie w kolejnym dużym naborze wniosków w zakresie niskoemisyjnego transportu miejskiego poinformowała Beata Goleśna z wydziału rozwoju regionalnego urzędu marszałkowskiego.
Chodzi o nabór do Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego (RPO) dotyczący subregionu centralnego woj. śląskiego (w ramach narzędzia tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych - ZIT), który trwał od końca września ub. roku do końca lutego br.
Jego budżet wynosił ponad 282 mln zł. Samorządy i ich instytucje zgłosiły do niego jednak tylko 16 projektów o łącznej wartości ponad 205 mln zł i wnioskowanej kwocie dofinansowania ponad 160 mln zł. Nie wszystkie zgłoszone projekty przeszły też etap oceny.
Dofinansowanie otrzymały w nim m.in. powiat pszczyński (na budowę centrum przesiadkowego za 43,6 mln zł, w tym 35,7 wnioskowane do RPO), gmina Ciasna (na budowę węzłów przesiadkowych z budową dróg rowerowych za 13,1 mln zł; w tym 10,9 mln zł z RPO) czy Piekary Śląskie (budowa węzła przesiadkowego ze ścieżkami rowerowymi za 25,4 mln zł, w tym 20,5 mln zł z RPO).
Chorzów dostał w tym konkursie 32 mln zł dotacji z RPO do szacowanego na 38 mln zł projektu pod nazwą "Budowa centrum przesiadkowego chorzowskiego Rynku wraz z infrastrukturą towarzyszącą". Jak przekazała PAP w środę rzeczniczka chorzowskiego magistratu Karolina Skórka, projekt ten obejmuje dofinansowanie do zbudowanego już centrum przesiadkowego, a także zapowiadanych systemu tras i wiat rowerowych oraz liniowego systemu zarządzania ruchem (z uwzględnieniem priorytetu komunikacji zbiorowej).
W naborze tym spłynęły tylko dwa kilkunastomilionowe wnioski dotyczące zakupu taboru autobusowego - dodatkowo jeden z nich nie przeszedł oceny formalnej. Wsparcie 10,2 mln zł z RPO otrzyma więc tylko samorząd Zawiercia do swojego projektu oszacowanego na 14,8 mln zł.
Pozostałe dofinansowane projekty dotyczą centrum przesiadkowego w Imielinie i Knurowie-Szczygłowicach, centrów tego typu połączonych z infrastrukturą rowerową w gminach Herby, Koszęcin, Pawonków i Kochanowice, a także w Sączowie. Wsparcie z RPO otrzymają też Będzin na rozwój komunikacji rowerowej oraz Radzionków - na uspokojenie ruchu i budowę tras rowerowych.
Miejskie projekty komunikacyjne w programach obecnej perspektywy unijnej znalazły się w grupach działań dotyczących efektywności energetycznej, odnawialnych źródeł energii i gospodarki niskoemisyjnej. W woj. śląskim te działania zawarte są w części regionalnego programu operacyjnego, jakimi są tzw. ZIT/RIT, które przygotowują samorządy lokalne. ZIT, czyli Zintegrowane Inwestycje Terytorialne dotyczą subregionu centralnego województwa; RIT, czyli Regionalne Inwestycje Terytorialne, dotyczą trzech pozostałych subregionów.
Tego typu projekty komunikacyjne ZIT/RIT mogą dotyczyć: zakupu taboru autobusowego, inwestycji w budowę węzłów przesiadkowych, dróg rowerowych, parkingów Park&Ride i Bike&Ride, buspasów, systemów miejskich wypożyczalni rowerów wraz z zakupem rowerów, a także wdrażania inteligentnych systemów transportowych.
Pierwsza tura naborów takich projektów (koordynowanych przez subregiony woj. śląskiego) ruszyła w październiku 2015 r. i trwała do końca marca 2016 r. W przypadku ZIT do dofinansowania wybrano w niej projekty o łącznej wartości 737,6 mln zł (przy wsparciu z RPO 526 mln zł); w przypadku RIT subregionu północnego - 49,6 mln zł (przy wsparciu 34 mln zł), a RIT subregionu południowego - 114,9 mln zł (przy wsparciu 79,5 mln zł).
Ponieważ pierwsze nabory dotyczące niskoemisyjnego transportu miejskiego nie wyczerpały środków na ten cel, urząd marszałkowski przeprowadził kolejne - obecnie zakończony w subregionie centralnym z alokacją 282,4 mln zł w subregionie południowym - 11,4 mln zł, w zachodnim - 16,8 mln zł, w północnym - 44,3 mln zł (również już zakończone). Do 29 września trwa jeszcze jeden nabór wniosków dla subregionu zachodniego - o budżecie 20,2 mln zł.
W ramach działań śląskiego RPO dotyczących efektywności energetycznej, odnawialnych źródeł energii i gospodarki niskoemisyjnej prowadzone są też konkursy dotyczące oświetlenia ulicznego. Jak poinformowała w środę przedstawicielka urzędu marszałkowskiego, w obecnie rozstrzygniętym konkursie ZIT w tym zakresie - o budżecie 37,7 mln zł - wpłynęło 10 wniosków na łączne dofinansowanie 22,4 mln zł.
Zarząd woj. śląskiego zdecydował o wyborze do dofinansowania pięciu z nich - na łączną kwotę dotacji 13,3 mln zł. Dofinansowanie otrzymają m.in. największy ze zgłoszonych projektów - Dąbrowy Górniczej (o wartości 10,1 mln zł, w tym 5,9 mln zł z RPO), a także projekt Siemianowic Śląskich (za 4,2 mln zł, w tym 3,6 mln zł z RPO). (PAP)