Rada powiatu zawarła porozumie ze związkiem międzygminnym w sprawie organizowania publicznych powiatowych przewozów pasażerskich.
Wojewoda stwierdził nieważność uchwały.
W uzasadnieniu organ nadzoru wyjaśnił, że art. 73 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) przewiduje możliwość zawierania przez powiat porozumień w sprawie powierzenia innemu powiatowi realizacji zadań publicznych. Przepis ten nie dopuszcza jednak możliwości powierzenia zadań powiatu związkowi międzygminnemu, tak jak uczyniono to w uchwale.
Również sąd I instancji wykluczył możliwość zawarcia przez powiat porozumienia ze związkiem międzygminnym.
NSA nie zgodził się ze stanowiskiem organów.
W ocenie NSA dopuszczalność zawarcia porozumienia w sprawie wykonywania zadań publicznych przez powiat i związek międzygminny należy oceniać łącznie – uwzględniając zarówno przepisy ustawy o samorządzie powiatowym, jak i ustawy o samorządzie gminnym.
Na gruncie ustawy o samorządzie gminnym związek międzygminny zastępuje gminy uczestniczące w tym związku w podejmowaniu gminnych zadań publicznych, które z różnych względów, ekonomicznych lub organizacyjnych, mogą lub powinny być wykonywane w skali ponadgminnej, a więc wymagają trwałego, zinstytucjonalizowanego współdziałania zainteresowanych gmin.
Uwagi te dotyczą również wykonywania publicznego transportu zbiorowego.
Ustawa z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym przewiduje bowiem organizowanie przez związek międzygminny gminnych przewozów pasażerskich, na obszarze gmin tworzących ten związek.
Zatem związek międzygminny może zajmować się transportem międzygminnym w ramach gminnych przewozów pasażerskich – uznał sąd.
Na podstawie;
Wyrok NSA z 20 stycznia 2015 r., sygn. akt II GSK 2100/13, prawomocny