Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.
Zakład prowadzi działalność w zakresie produkcji zrębki wędzarniczej z czystego drewna. Zrębki w trakcie procesu produkcyjnego poddawane są suszeniu. Piec wytwarzający ciepło do suszarni opalany jest czystym drewnem. Piec jest samodzielnej konstrukcji i brak jest dokładnego określenia jego mocy, ale prawdopodobnie nie przekracza 50 kW. Przy tej mocy nie jest wymagane pozwolenie na emisję zanieczyszczeń do powietrza.
Zakład oprócz podstawowej działalności (produkcja zrębki wędzarniczej) okazjonalnie prowadzi suszenie wytłoków owocowych, dostarczanych z zakładu przetwórstwa owocowego. Można więc uznać, że prowadzi proces odzysku odpadów o kodzie 02 03 80 - wytłoki, osady i inne odpady z przetwórstwa produktów roślinnych. Przy suszeniu wytłoków występuje znaczna emisja uciążliwych odorów. Zakład nie posiada zezwolenia na prowadzenie odzysku odpadów i nie czyni kroków do jego uzyskania.
Jakie działania może/powinien podjąć starosta w celu wstrzymania bądź przymuszenia do właściciela do uregulowania prowadzonej działalności?
Odpowiedź:
Starosta powinien wszcząć postępowanie w sprawie prowadzenia działalności polegającej na przetwarzaniu odpadów bez zezwolenia, a gdy fakt ten się potwierdzi, zawiadomić WIOŚ, aby ten nałożył na przedsiębiorcę karę administracyjną, o której mowa w art. 194 ust. 1 pkt 4 oraz art. 200 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21) – dalej u.o. Podmiot prowadzący przetwarzanie odpadów bez zezwolenia zapewne w odniesieniu do tych odpadów nie prowadzi ewidencji, a skoro tak, to dopuszcza się wykroczenia z art. 180 u.o., co jest ścigane w trybie ustawy z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 482). Orzekanie w sprawie popełnienia wykroczenia odbywa się na podstawie ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 395) - dalej k.p.w. – zgodnie z art. 193 u.o.
Starosta może również zawiadomić wójta o magazynowaniu odpadów w miejscu do tego nieprzeznaczonym, a wtedy wójt może wydać decyzję nakazującą ich usunięcie w trybie art. 26 ust. 2 u.o.
Uzasadnienie:
Starosta dysponuje różnymi środkami sanacyjnymi, którymi może posłużyć się w celu przymuszenia przedsiębiorcy do prowadzenia działalności w sposób zgodny z prawem. Są to w pierwszym rzędzie kara administracyjna wymierzana przez WIOŚ, możliwość wszczęcia postępowania w sprawach o wykroczenia (nieprowadzenie ewidencji) oraz zawiadomienie wójta o odpadach pozostających w miejscu do tego nieprzeznaczonym (bo nie wynikającym z zezwolenia na przetwarzanie odpadów).
W postępowaniu w sprawach o wykroczenia starosta, na zasadzie art. 17 § 3 k.p.w., będzie oskarżycielem publicznym, bowiem przepis ten przyznaje uprawnienia oskarżyciela publicznego organom administracji rządowej i samorządowej, organom kontroli państwowej i kontroli samorządu terytorialnego oraz strażom gminnym (miejskim), ale tylko wówczas, gdy w zakresie swojego działania, w tym w trakcie prowadzonych czynności wyjaśniających, ujawniły wykroczenie i wystąpiły z wnioskiem o ukaranie. Skoro starosta ujawnił wykroczenie, to zastosowanie znajdzie właśnie ten przepis.
W związku z uchylaniem się od obowiązku składania marszałkowi województwa sprawozdań o wytwarzanych odpadach w postępowaniu mandatowym można nałożyć grzywnę w wysokości do 500 zł, zgodnie z art. 96 § 1 k.p.w.
Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.