Jaki charakter prawny posiada takie "polecenie", czy istnieje możliwość jego zaskarżenia w przypadku stwierdzenia przez organ IOŚ, że polecenie jest wydane bezzasadnie?
Czy polecenie wydane na podstawie art. 8a ust. 4 u.i.o.ś. powinno być wydane w formie decyzji?
Odpowiedź
Polecenia nie są wydawane ani w formie postanowień ani w formie decyzji administracyjnych. Organy wskazane w art. 8a ust. 4 ustawy z dnia z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2007 r. Nr 44, poz. 287 z późn. zm.) - dalej u.i.o.ś. kierują je do Inspekcji w formie zwykłego pisma. Oznacza to, że nie ma możliwości zaskarżenia ich do sądu administracyjnego, a jedynie jest możliwość sprawdzenia, czy polecenie zostało wydane zgodnie z prawem. Jeśli polecenie jest bezzasadne, to po przeprowadzonej kontroli, właściwy organ informuje również pismem organ, który polecenie wydał.
Uzasadnienie
Najczęściej polecenia formułowane są w formie wystąpienia. Kierowanie ich do WIOŚ powinno jednak być oceniane nie tylko na gruncie u.i.o.ś., ale również na tle treści innych ustaw, np. ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz. U. Nr 75, poz. 493) czy ustawy z o odpadach .
Może się bowiem okazać, że WIOŚ nie jest organem właściwym do podjęcia bezpośrednich działań, a jest nim RDOŚ albo wójt. Tak byłoby, gdyby np. starosta wydał polecenie WIOŚ usunięcia opakowań po środkach niebezpiecznych zgromadzonych na terenie nieruchomości należącej do osoby fizycznej, albowiem stanowią one zagrożenie dla środowiska. W takiej sytuacji właściwy inspektor WIOŚ, po dokonaniu czynności sprawdzających (w ramach pozaplanowej kontroli) także pismem powinien poinformować organ wydający polecenie, że organem kompetentnym do podjęcia działań będzie np. wójt (burmistrz, prezydent miasta) na podstawie ustawy z o odpadach (art. 34) i wyłączyć się z postępowania.
W przypadkach ustaleń kontroli wskazujących na potrzebę włączenia do współdziałania w wyegzekwowaniu usunięcia stwierdzonych naruszeń wymagań ochrony środowiska, innych organów administracji publicznej, np.: wojewody, organów samorządowych, Państwowej Inspekcji Pracy, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Inspekcji Weterynaryjnej, Inspekcji Handlowej, Urzędu Dozoru Technicznego, organów administracji architektoniczno-budowlanej, czy organów nadzoru budowlanego, WIOŚ powinien skierować odpowiednie wystąpienie do tych organów, stosownie do ich właściwości. Treścią wystąpienia powinno być przedstawienie informacji o ustaleniach kontroli oraz wskazanie na oczekiwane podjęcie określonych działań.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251 ze zm.)