Założenia projektu nowego rozporządzenia w sprawie szczegółowego sposobu podziału środków Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej na dofinansowanie realizacji zadań własnych organizatorów w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej w poszczególnych województwach pojawiły się w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

Przeczytaj także: Samorządowcy i przewoźnicy chcą zmian w usuwaniu białych plam

W projektowanym rozporządzeniu określono następujący sposób podziału środków FRPA:

  1. środki na umowy o dopłatę, których okres obowiązywania i przewidzianego w tych umowach dofinansowania przewozów o charakterze użyteczności publicznej przekracza rok budżetowy, w którym te umowy zostały zawarte przyznaje się poszczególnym województwom zgodnie z zaangażowaniem zgłoszonym przez wojewodów dysponentowi Funduszu, które nie może przekroczyć 70 proc. kwoty środków przekazanych wojewodzie w roku poprzednim z uwzględnieniem poziomu tego zaangażowania w odniesieniu do umów wieloletnich zawartych w 2024 roku. Poziom tego zaangażowania powinien być określany z uwzględnieniem limitów zawartych w art. 25 ust. 2 ustawy z 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw.
  2. pozostałą kwotę środków Funduszu pomniejszoną o środki zaangażowane w ramach umów o dopłatę, których okres obowiązywania i przewidzianego w tych umowach dofinansowania przewozów o charakterze użyteczności publicznej przekracza rok budżetowy oraz o środki wyodrębnione w planie finansowym Funduszu w ramach rezerwy w kwocie stanowiącej równowartość 5 proc. środków przewidzianych na dofinansowanie zadań własnych organizatorów dotyczących zapewnienia funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej dzieli się na poszczególne województwa w następujący sposób:
  • kwotę stanowiąca 11/12 tych środków dzieli się na województwa przez jej przemnożenie przez wskaźnik udziału województwa w tej kwocie. Dla obliczenia wskaźnika we wzorze przyjęto, że na wielkość środków przydzielonych z Funduszu dla poszczególnych województw będą miały wpływ takie czynniki jak powierzchnia województwa, liczba mieszkańców, wartość produktu krajowego brutto Polski, wartość produktu krajowego brutto województwa, a także zaspokojenie potrzeb przewozowych społeczności na obszarze województwa wyrażone aktualną długością linii krajowej regularnej komunikacji autobusowej i długością w 2011 r., tj. w roku, w którym weszła w życie ustawa z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym. Wagę dwóch pierwszych współczynników ustalono na poziomie 0,15, uznając je za istotne w kontekście odpowiedniej dystrybucji środków Funduszu, odzwierciedlającej realne potrzeby województw. Wadze współczynnika odnoszącego się do produktu krajowego brutto przypisano wartość 0,5, natomiast wagę współczynnika określającego stopień zróżnicowania województw w zakresie długości zlikwidowanych linii autobusowych określono na poziomie 0,2.
  • kwotę stanowiącą 1/12 tych środków dzieli się w równych częściach na pięć województw z najwyższym udziałem procentowym kwoty dopłaty przekazanej przez wojewodów organizatorom i wykorzystanej przez tych organizatorów w poprzednim roku budżetowym w odniesieniu do kwoty przyznanej tym wojewodom w ramach pierwszego podziału środków Funduszu na województwa w poprzednim roku budżetowym.

Minister Infrastruktury uzasadnia, że przyjęcie rozporządzenia jest niezbędne dla możliwości funkcjonowania Funduszu w 2025 r. i w latach kolejnych. Rozporządzenie ma zostać przyjęte w IV kwartał 2024 r.