Jeden z dziennikarzy lokalnego serwisu informacyjnego zwrócił się do burmistrza o udostępnienie mu informacji publicznej w postaci kopii oświadczeń majątkowych burmistrza, zastępcy burmistrza, sekretarza, skarbnika gminy, wszystkich radnych gminy, a także dyrektorów i kierowników jednostek budżetowych.
Burmistrz wyjaśnił, iż skany oświadczeń majątkowych znajdują się na stronie BIP. Natomiast oświadczenia burmistrza oraz przewodniczącej rady miejskiej zostaną udostępnione po weryfikacji i odesłaniu przez wojewodę.
Dziennikarz wniósł skargę na bezczynność organu. W ocenie skarżącego żaden przepis obowiązującego prawa nie uzależnia udostępnienia oświadczeń majątkowych od ich uprzedniej analizy przez organ uprawniony do odebrania oświadczenia majątkowego przez osobę obowiązaną do jego złożenia.
WSA przypomniał, iż podstawowym sposobem realizacji zasady jawności oświadczeń majątkowych jest ich publikacja w Biuletynie Informacji Publicznej.
Sąd podkreślił jednak, iż fakt nieopublikowania w BIP oświadczenia majątkowego funkcjonariusza samorządu gminnego nie oznacza, że nie ma ono waloru jawności, bowiem staje się ono jawne z chwilą jego złożenia.
Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>
W związku z tym może być ono udostępnione na wniosek informacyjnie zainteresowanego – uznał sąd.
Natomiast w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej nie można żądać oświadczeń majątkowych funkcjonariuszy gminnych, bez uprzedniej analizy i weryfikacji danych w nich zawartych przez podmioty do tego uprawnione.
W związku z tym, w ocenie sądu, nie do zaakceptowania jest stanowisko, że podmiot zainteresowany informacją publiczną może domagać się udostępnienia niezweryfikowanych oświadczeń majątkowych.
W tym zakresie ustawa o dostępie do informacji, jak również ustawa z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5 , poz. 24 z późn. zm.) nie przewiduje szczególnych uprawnień dla prasy – wyjaśnił sąd.
Na podstawie:
Wyrok WSA we Wrocławiu z 29 września 2016 r., sygn. akt IV SAB/Wr 115/16, nieprawomocny