Artykuł pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.

Czy burmistrz (w imieniu gminy) może uczynić osobę fizyczną pełnomocnikiem do wystąpienia w sprawie usunięcia drzew?

Czy w takim przypadku (wystąpienie poprzez pełnomocnika) potrzebna będzie zgoda gminy jako właściciela drzewa?


Odpowiedź:

Burmistrz nie może ustanowić osoby fizycznej niebędącej pracownikiem urzędu gminy w charakterze pełnomocnika w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 121) - dalej k.c. do złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na usuwanie drzew lub krzewów.


Może takiego upoważnienia udzielić pracownikowi zatrudnionemu w urzędzie. Przedstawicielstwo administracyjne reguluje art. 268a ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 267) - dalej k.p.a. Służy ono dekoncentracji zadań realizowanych przez organ administracji publicznej – tak uznał NSA w wyroku z dnia 10 stycznia 2012 r., I OSK 1563/11, LEX nr 1107463. Do instytucji takiego przedstawicielstwa nie stosuje się przepisów k.c. o przedstawicielstwie.


Uzasadnienie:

Zgodnie z wyrokiem NSA z dnia 4 kwietnia 2007 r., I OSK 42/07, LEX nr 336995, "upoważniony pracownik, nie zajmując stanowiska organu administracyjnego, pełni w granicach określonych w upoważnieniu, funkcję tego organu. Upoważnienie takie nie musi przy tym dotyczyć poszczególnych spraw ale może odnosić się ogólnie do określonego rodzaju spraw". Może ono przyjmować postać zarówno osobnego dokumentu, jak i załącznika do określonych czynności czy regulaminu organizacyjnego. Musi jednak dotyczyć konkretnego, imiennie wskazanego pracownika.

Zgodnie zaś z wyrokiem NSA z dnia 29 marca 2012 r., II GSK 1012/11, LEX nr 1145478, "termin pracownicy, którym posługuje się art. 268a k.p.a., nie powinien być rozumiany wyłącznie przez odwołanie się do stosunku prawnego regulowanego przez Kodeks pracy. Przepis ten dotyczy wszelkich osób, które znajdują się względem organu w relacji podległości służbowej i podporządkowania hierarchicznego, niezależnie od tego, czy relacje te są oparte na stosunku pracy".

Należy odróżnić upoważnienie, o którym mowa w art. 268a k.p.a., od pełnomocnictwa do reprezentowania strony w postępowaniu sądowoadministracyjnym. Pierwsze z nich legitymuje do załatwiania spraw administracyjnych w imieniu organu, drugie zaś stanowi umocowanie do reprezentowania w postępowaniu sądowoadministracyjnym.

Także ustawa ustrojowa, czyli ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594) nie upoważnia organu wykonawczego gminy do udzielania pełnomocnictw osobom fizycznym.

Artykuł pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.