Właściciel nieruchomości zgłosił zmianę (złożył nową deklarację) w dniu 8 marca 2015 r., informując że od 1 marca 2015 r jedna z osób wyjechała za granicę. Przed zgłoszeniem zmiany w dniu 1 marca 2015 r. została naliczona opłata miesięczna za miesiąc marzec (według wyższej stawki). Zgodnie z harmonogramem wywozu ostatnie świadczenie usługi (opróżnienie pojemnika na odpady zmieszane) odbywało się dnia 3 marca 2015 r. Opłata naliczana jest od liczby osób.

W którym miesiącu obowiązuje stara (wyższa) opłata, a od którego miesiąca należy naliczyć opłatę (niższą) za gospodarowanie odpadami? Czy należy dokonać odpisu naliczonej opłaty za marzec?

ODPOWIEDŹ:

W mojej ocenie, jeżeli został wykonany jeden odbiór odpadów (w dniu 3 marca), a w ciągu miesiąca wykonywane są np. dwa takie odbiory, to gmina powinna uwzględnić zmianę wysokości opłaty od dnia 1 marca do dnia 31 marca, ale tylko w połowie opłaty, bowiem jeden odbiór był już wykonany. Oznacza to, że połowa opłaty za jedną osobę powinna zostać albo zwrócona właścicielowi, albo zaliczona na poczet opłat kolejnych. Nie jest to jednak takie oczywiste, bowiem art. 6q ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1399, z późn. zm.) - dalej u.u.c.p.g.- nie jest jednoznaczny. Akt u.u.c.p.g. nie dzieli przy tym opłat na tygodnie czy liczby odbiorów, tylko nakłada obowiązek uiszczania opłaty za miesiąc.

UZASADNIENIE:

Artykuł 6q ust. 3 u.u.c.p.g., można rozumieć w sposób następujący: niezależnie od tego, czy właściciel nieruchomości złoży deklarację korygującą w rozumieniu 81 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), czy nową deklarację w rozumieniu art. 6m ust. 2 u.u.c.p.g., jeżeli skutkiem jej złożenia jest zmiana polegająca na zmniejszeniu opłaty, to gmina nie stwierdza nadpłaty i nie zwraca mieszkańcowi różnicy pomiędzy opłatą sprzed korekty lub deklaracji a opłatą wynikającą ze złożonej deklaracji lub korekty, ale tylko wtedy, gdy w tym okresie były wykonywane usługi odbioru odpadów komunalnych. Jeśli więc mieszkaniec uiścił opłatę w dniu 1 marca, a nową deklarację złożył w dniu 8 marca, to gdy do tego dnia odbył się jeden odbiór odpadów, to za ten odbiór nie nalicza się nadpłaty, natomiast powstanie „nadwyżka” w odniesieniu do pozostałych odbiorów. I ta „nadwyżka” powinna zostać albo zwrócona, albo zaliczona na poczet następnej opłaty. Oznaczałoby to, że właściciel nieruchomości będzie mógł w kwietniu uiścić opłatę pomniejszoną o nadpłaconą kwotę.

Wprawdzie u.u.c.p.g. nie dzieli opłat na tygodnie i opłata jest uiszczana za cały miesiąc, pojawiają się jednak wątpliwości. Jeśli odbył się tylko jeden odbiór do dnia złożenia deklaracji, to w mojej ocenie, należy przyjąć, że usługa była świadczona, ale okres ten należy odnosić do specyficznej sytuacji określonej w art. 6q ust. 3 u.u.c.p.g., a więc do okresu, w którym usługa była faktycznie świadczona. Następny okres – kolejny odbiór odpadów w danym miesiącu – nie dotyczy już omawianej sytuacji i powstaje nadpłata, jeżeli opłata została uiszczona przed złożeniem korekty lub nowej opłaty.

Na pewno ta kwestia będzie w przyszłości rozstrzygana przez sądy administracyjne, bowiem budzi ona wątpliwości, ze względu na niejednoznaczność art. 6q ust. 3 u.u.c.p.g. oraz fakt, że ustawa nie dzieli opłat na tygodnie (czy okresy dwutygodniowe, w przypadku dokonywania odbioru co dwa tygodnie). Ponadto oddzielnie odbierane są odpady selektywnie zebrane i oddzielnie zmieszane. W praktyce zatem faktycznych odbiorów może być więcej. Kolejna wątpliwość to ustalenie, czy każdy odbiór odpadów – selektywnie zebranych i zmieszanych – kosztuje tyle samo. To może mieć wpływ na ustalenie wysokości nadpłaty. A skoro tak, to i „nadwyżka” może być większa. Dopóki jednak sąd nie rozstrzygnie takiej (lub podobnej sprawy), stanowiska organów w tej kwestii mogą być różne.

Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.